LinkedIn Advertising adverteren budget
LinkedIn adverteren: een duur lesje marketing!
6 november 2015
Booking.com marketing, doelgroep, vrienden, retargetting, stalken
Hé Booking.com, ik had toch geen stalker geboekt?!
10 december 2015

11 marketing trucjes waar we als consument altijd in trappen

Actiepakkers en marketing trucjes trekkers 1+1 gratis aanbieding

Marketing trucjes, iedereen kent ze wel. Wie shopt er tegenwoordig nog voor de hoofdprijs? Je zal wel gek zijn.

Producten als shampoo, wasmiddel, tandpasta etc. hoef je nooit meer voor de hoofdprijs te kopen!

Merken zijn hier ook op ingespeeld met hun marges, want “1+1 gratis” is meer regel dan uitzondering.

Ook kleding koop je nog alleen maar voor de “normale” prijs als je het echt nodig hebt. Anders wacht je in ieder geval tot de eerste uitverkoop ronde. Tsja wat is nou nog de normale prijs? De volle mep of toch minimaal 20% korting.

Één  ding weet je wel als je gaat shoppen
Je wordt bewust en onbewust gemanipuleerd tot het doen van aankopen. Ik heb ooit gewerkt voor het Californische wijnmerk Gallo. Daar hadden ze een hele studie los gelaten op het beïnvloeden van het onbewuste aankoopgedrag van de consument. En het is leuk om hier wat dieper in te duiken, zodat je het leert te herkennen.

In welke marketing trucjes trappen we onbewust altijd?

1) De afprijzing

Website aanbiedingen van voor prijs niet echt

“aanbieding” van de Cool Blue website

Waarom wachten op de landelijke uitverkoop als je links en rechts al de nodige afprijzingen kunt vinden. Bijvoorbeeld op websites van Amazon. De ‘van/voor’ prijs strategie werkt altijd: “Retail prijs 139,99. Onze prijs 49,90.” Heb je nou geld bespaard of gewoon geld uitgegeven aan iets wat je niet nodig had?

Op een gegeven moment weet je niet meer wat nou de werkelijke prijs echt is. Je ziet veel van deze webshops en wat is nou de waarheid? In Denemarken is het zo geregeld dat je alleen de ‘van/voor’ prijs mag hanteren als je het artikel ook daadwerkelijk voor deze prijs verkocht hebt.
Maar in een ander interessant verhaal over het Amerikaanse bedrijf Stitch Fix (een soortgelijk Cloackroom concept) is te lezen hoe je moet oppassen met het doen van aankopen.

 

2) Verleidende prijsstrategie

Prijs verleiding marketingDe mensen uiteindelijk meer laten betalen dan dat ze van tevoren gepland hadden.
Het is ook voor de hand liggend dat er drie maatproducten worden getoond (bijvoorbeeld small, medium en large). Waarbij het verschil tussen de Medium en Large vele malen kleiner is dan de Small en Medium. Standaard kiest een klant namelijk voor de Medium (aangeduid als “meest gekozen”). Maar als het verschil tussen Medium en Large kleiner wordt is het veel makkelijker om te upsellen. Dan kan je niet meer op tegen de bediening die vraagt “wilt u voor 0,50 extra van Medium naar Large?”.

De truc is wel om de klant met een glimlach meer te laten betalen. Dan weet je dat je echt waarde hebt gecreëerd.

 

 

 

 

3) Het dure item wat niet voor de verkoop is
Bij wijnproeverijen namen wij expres onze duurdere wijnen mee, rond €90,- per fles. Hierdoor werd het namelijk gemakkelijker om de wijnen van €35,- te verkopen. De mensen vonden de duurste waanzinnig lekker, maar wilde niet zoveel geld uitgeven en de prijs van €35,- zag er ineens stukken goedkoper uit. Maar denk maar niet dat mensen van tevoren hadden verwacht een wijn van die prijsklasse te kopen.

Hetzelfde gebeurd in restaurants. Als er 1 duur hoofdgerecht op staat, dan zien de andere hoofdgerechten er automatisch wat goedkoper uit.

4) Het creëren van urgentie
Booking.com is hier goed in. Zij geven namelijk altijd aan dat er nog maar een paar kamers beschikbaar zijn. Ook zie je wanneer er voor het laatst is geboekt. Ook vliegtuigmaatschappijen doen dit slim, “slechts 2 stoelen beschikbaar voor deze prijs”. En door jouw ip adres te onthouden willen ze de prijs nog weleens verhogen bij het verlaten en later terugkomen op de site. Zo moest ik onlangs nog een andere computer gebruiken om bij British Airways gebruik te kunnen maken van een goedkoper tarief.

Overigens worden prijzen soms ook hoger als je met een Apple laptop/mobiel prijzen bekijkt. Dit zijn namelijk de mensen die over het algemeen iets meer geld over hebben voor een luxe product.

5) De goedkope kratten bier
Prijspakker marketing goedkope krat bier
Supermarkten en ook Mediamarkt zijn hier erg goed in. Lokkertjes creeren om mensen in de winkel te krijgen om vervolgens winst te halen op andere marge (impuls) producten. Zo is de marge van Mediamarkt op bijvoorbeeld computers heel laag, maar verdienen ze goed op de accessoires die je erbij koopt. En supermarkten doen dit weer met de producten waar klanten de prijzen van weten: pampers, kratjes bier, Coca Cola.

6) Het doolhof effect
Iedereen is wel eens in de Ikea geweest. Je dient namelijk een hele winkelreis te maken door de winkel alvorens je kan afrekenen bij de kassa. Onderweg vind je altijd nog wel wat leuke hebbedingetjes die je kan gebruiken. De impuls aankopen. En het eindigt zelfs met de befaamde koopjeshoek.
Maar ook modezaken als Zara en H&M weten je met hun marketing trucjes altijd goed te leiden langs de impuls artikelen alvorens je aankomt bij de standaard artikelen. Of mannen afdelingen verder weg te plaatsen dan de vrouwen afdeling. Vrouwen schijnen makkelijker te beïnvloeden zijn op impuls aankopen.

7) Perceptie marketing
In de Kalverstraat in een winkel met allemaal merkloze kleding vind je €10,- al snel te duur voor een simpel wit t-shirt, maar zie je deze witte t-shirts (zelfde kwaliteit) in de PC Hooftstraat geef je er zonder na te denken al snel €40,- voor uit en heb je voor jezelf een prima deal te pakken.

Ook heb je aanbiedingen die goedkoop lijken, terwijl als je goed kijkt dit helemaal geen scherpe aanbieding is. Zie bijvoorbeeld het prijsalarm voor twee pakken koffie van de Dirk hieronder (en dan de prijs van het duopak rechtsboven in het schap).

Namaak prijsalarm aanbieding Dirk supermarkt

2 losse pakken nu €4,50, maar een duopak (normale prijs) is €4,29. Welke doe jij in je mandje?

8) Niet afgeronde prijzen
Je kan het je bijna niet meer voorstellen vandaag de dag. Want het lijkt meer een gewoonte te zijn geworden dan een strategie. Maar onbewust schijnen mensen toch makkelijker te grijpen naar de on-afgeronde prijzen. Een bedrag van  €4,99 ziet er onbewust toch goedkoper uit dan  €5,-. De ‘€4,-‘ blijft hangen in het bedrag.

9) Cashback acties
Ook wel een geld-retour-actie genoemd. Telefoon aanbieders doen dit vaak, zodat ze een scherpere prijs kunnen communiceren. Uiteindelijk maakt gemiddeld minder dan de helft gebruik van deze acties (afhankelijk uiteraard van de hoogte van het bedrag). In mijn tijd van KPN was dit in ieder geval een mooi marketing speeltje om acties dieper aan te kunnen bieden.
Maar ook in de supermarkt kom je ze vaak tegen en zijn het goede impuls beïnvloeders. Daar zal waarschijnlijk 10% uiteindelijk zijn geld retour vragen.

10) Drie halen twee betalen

Appie
Hier ben ik al zo vaak ingestapt bij de Albert Heijn. Ik heb maar 1 product nodig en ik ga uiteindelijk met 3 producten de deur uit. Je voelt je namelijk een dief uit eigen portemonnee als je er maar 1 van koopt. Neem je er namelijk nog 1 bij, krijg je er nog eens 1 gratis. Deze past dus heel goed in het rijtje marketing trucjes.

 

 

 

11) Inspelen op emotie
Emotie marketing baby's pampers en huisdieren
Moeders en dierenbezitters zijn makkelijke prooien om op in te spelen. Een baby of een huisdier kan zelf niet aangeven Je wilt tenslotte wel een goede moeder zijn en het beste voor hebben met je kind. Dus die minst natte luiers, het lekkerste eten en een comfortabel zitje.

Natuurlijk is dit slechts een greep uit 1000 trucjes. Zodra je het gedrag van de consument bestudeert kom je ook tot mooie ontdekkingen.

 

Zo wisten ze bij Gallo exact het percentage rechtshandige kopers, gemiddelde lengte en hoeveel impuls aankopen een consument gemiddeld doet, alvorens de rem erop gaat. Denk maar eens aan je eigen supermarkt aankopen.
Zorg als merk dus dat je altijd in het begin van de cyclus in het mandje van de consument zit.

Ken jij nog extra marketing trucjes? Deel ze dan hieronder! Altijd leuk om te horen.

LinkedIn: Vond je dit interessant? We delen veel blogs op G-Tail LinkedIn. Leuk als je ons daar volgt!

Auteur: Gideon Tailleur is online marketingspecialist en helpt bedrijven met slimme marketing trucjes  effectiever de doelgroep te bereiken en ook te activeren.
Gideon Tailleur online marketing specialist trainer
Mail: gideon@g-tail.com

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

3 Comments

  1. Jinn schreef:

    Wat een super leuk en handig artikel ! Pffftt dus daaarom was mijn vliegticket dus ineens duurder geworden. Als ik dat had geweten had ik t ook wel via een andere computer gedaan :'(

  2. Neelke schreef:

    Interessant om al deze trucjes eens naast elkaar te zien staan! En het werkt ook echt vaak zo. Ik heb bij Ikea gewerkt, daar hadden ze onderzocht dat mensen die een gele tas meepakken in de winkel gemiddeld zo’n drie producten meer kopen. Ook mensen die een winkelwagentje meenemen ipv een gele tas kopen gemiddeld weer meer producten. Dus daarom vind je overal die gele tassen bij Ikea.

  3. Gideon Tailleur schreef:

    Bedankt voor je berichtje en goed te horen Jinn! Tenminste, dat je het artikel leuk en handig vindt. En uiteraard niet dat je de hoofdprijs hebt betaald voor een ticket.
    Kan zeker aanraden altijd eens via een andere computer te checken. En als je voor twee personen tickets besteld kan je ook kijken naar de prijzen van 1 losse ticket. Twee losse tickets zijn soms goedkoper dan 2 tickets in 1 keer bestellen. Maar dan wel tegelijk boeken.