LinkedIn adverteren: een duur lesje marketing!

Marketing HAK groenten commercial Herman den Blijker
Herman den Blijker zet chef koks een HAK
2 October 2015
Actiepakkers en marketing trucjes trekkers 1+1 gratis aanbieding
11 marketing trucjes waar we als consument altijd in trappen
19 November 2015

LinkedIn adverteren: een duur lesje marketing!

LinkedIn Advertising adverteren budget

Als omnichannel marketeer ben ik altijd bezig de beste en meest effectieve kanalen te vinden voor mijn klant om de doelgroep te bereiken. Een klant mag er vanuit gaan dat ik alles eerst zelf heb getest.

Mijn opvatting: je moet de media immers zelf begrijpen en weten wat het doet voordat je het de klant adviseert.

Ervaring in Google Adwords, Facebook en Youtube
Ik ben ervaren in het inzetten van Google Adwords, Youtube, Twitter en Facebook. Bij deze social media is het duidelijk en goed overzichtelijk hoe je het geld besteedt en wat het kan opleveren. Ik kan makkelijk de doelgroep in kaart brengen en deze vervolgens effectief bereiken.

Ervaring opdoen met LinkedIn adverteren
Met LinkedIn had ik nog geen ervaring. Een wat specifieker medium, waarbij je nog gerichter de doelgroep kan bereiken. Omdat het zichzelf schaart onder high-end media is het duurder dan andere social media, fors duurder in mijn opinie.

Waar je bij andere media vrij makkelijk inzichtelijk kan krijgen hoe je een campagne opzet en wat de kosten zijn om een bepaalde doelgroep te bereiken, vind ik dit lastig bij LinkedIn.

Het geld ligt niet meer op straat, maar bij LinkedIn!
Je wordt langzaam in een proces getrokken zonder dat je het weet, iets waar LinkedIn toch wel een handje van schijnt te hebben (al eens ingegaan op de  premium klant aanbieding?).
Het lijkt erop dat ze goed naar de Telecom of energiemarkt hebben gekeken: “bewust alles onduidelijk maken, om er vervolgens aan te kunnen verdienen”.

Zo moest ik om de inzichten te krijgen al mijn credit card gegevens geven en de campagne een naam geven. Zonder dat ik me ervan bewust was had ik gelijk de campagne geactiveerd en stond mijn rekening na een maand opeens op €212,- (en wonderbaarlijk werd er zelfs €230,- afgeschreven).

Hier moest ik nog bij toeval achter komen, nooit had ik een signaal gekregen vanuit LinkedIn over een activatie. En het kostte me zelfs veel tijd en moeite om de campagne überhaupt stop te zetten.

Maaaarrr dan heb je wel wat!

Hier had ik dan wel 62 clicks op mijn video advertentie voor terug gekregen! Oftewel €3,40 per click. En dit zijn nog geen views, want een click kan nog bouncen.

LinkedIn adverteer campagne kosten

Vergelijking met andere social media
Op Facebook en op Youtube heb ik ook gedaan aan het promoten van video’s. Hier kan je heel specifiek de doelgroep voor uitzoeken.
Op Facebook betaalde ik uiteindelijk €15,- voor het vertonen van bijna 4.000 weergaven.
Op Youtube had ik 700 views voor 0,03 cent, oftewel een kleine €20,-. Maar dit zijn dan wel mensen die minimaal 30 seconden naar je video kijken, dus totaal geen bouncers.


6 redenen waarom LinkedIn niet het ideale medium is geld aan uit te geven

  • Lastig om goede inzichten te krijgen van je resultaat.
  • Je kan niet een totaal campagne budget instellen, maar enkel budget per losse advertentie.
  • Je ziet uiteindelijk niet welke doelgroep je daadwerkelijk hebt bereikt.
  • Het is een duur medium als je het vergelijkt met andere social media.
  • LinkedIn houdt je niet pro-actief op de hoogte over de gang van zaken.
  • Waar andere media communiceren in de spreektaal, maakt LinkedIn gebruik van de Engelse taal. Ook op de doelgroep bepaling. Terwijl niet iedereen gebruik maakt van de Engelse taal op LinkedIn.

5 redenen waarom LinkedIn toch wel handig is om mee te adverteren

  • Je kan heel gericht een specifieke (B2B) doelgroep bereiken.
  • Je bent een stapje voor op concurrenten die het medium links laten liggen.
  • Zolang de boodschap zakelijke lading heeft staat de doelgroep er naar mijn idee meer voor open.
  • Ideaal voor gerichte functies, zoals vacature oproep.
  • LinkedIn heeft nou eenmaal een monopolie positie en er is eigenlijk geen alternatief.

 

 

Al met al
Ik snap dat je nu ook wel nieuwsgierig bent geworden naar het adverteren op LinkedIn. Mocht je interesse hebben richt ik de campagne gratis voor je in bij een budget van €200,-. Zo kan je het gemakkelijk zelf testen.

Ik snap ondernemers namelijk ook wel: eerst zelf zien dan geloven!

Gideon Tailleur is omnichannel marketing specialist en helpt bedrijven sneller en effectiever de doelgroep te bereiken.
Je kan mij volgen op Twitter @gideontailleur
Of bellen op 06-23543838

 

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

Comments are closed.