Vandebron geeft de marketing energie en verkoopt het niet

Is Blatter zo creatief of is de marketing zo corrupt?
1 June 2015
Hoe shop jij morgen? Retail is watching you!
1 July 2015

Vandebron geeft de marketing energie en verkoopt het niet

Marketing energie leverancier, service, event

Een vriend vroeg mij om mee te gaan naar een klantevent van energieleverancier Vandebron. Als marketeer vind ik het altijd interessant om te zien hoe merken met hun klanten omgaan, dus ging ik mee.

De energiemarkt kost me meestal meer energie dan dat het me oplevert om me hierin te verdiepen. Ik was dus benieuwd wat de marketing afdeling van Vandebron had bedacht.

Met Oxxio en Nuon, leveranciers die met waanzinnig veel geweld klanten binnenhalen en uiteindelijk achterlaten met onbegrijpbare nota’s met één grote cijfer spaghetti, heb ik hele slechte ervaringen gehad.
“In deze factuur zit ook ergens de beloofde korting verwerkt”, is dan hun antwoord.

Oxxio deed drie jaar lang niks met de meterstanden die ik zelf doorgaf en berekende steeds een eigen schatting van het verbruik door. Resultaat was een slepende kwestie die erop wees dat ik €1800,- terug kon vorderen na deze drie jaar. Maar ik was wel weg als klant!

Nuon doet liever aan acquisitie dan retentie
Toen ik twee maanden geleden nog bij Nuon zat vroeg ik Nuon wat ze voor me konden betekenen als ik bleef, omdat ik al twee jaar klant was en voor mijn gevoel te veel betaalde. “Niks” was hun antwoord. Toen ik vervolgens via een collectieve Vereniging Eigen Huis overging op groene stroom (geen Vandebron overigens) werd ik zowat gestalkt door Nuon, hoge kortingen werden beloofd en boete afkoop van mijn nieuwe contract. Of ik weer terug wilde komen. Dit was het bewijs dat ik inderdaad te veel betaalde.

Veel geschreeuw dus met kortingen. Dat zijn energieleveranciers voor mij. Tot afgelopen weekend althans!

Vandebron klantevent energie
Energiek klantevent Vandebron
We werden uitgenodigd op het erf van een biologische boer, oftewel, de bron. Hier wordt geen kunst of chemische mest gebruikt, maar plantaardige en dierlijke om de tomaten, wortels, uien, bloemkool etc. optimaal te telen.

De eigenaar van de boerderij gaf in een welkomstpraatje aan dat het niet gemakkelijk is om uit biologische producten inkomsten te genereren. Windmolens bieden dan een uitkomst. Op 60 hectare grond kunnen ze aan 1050 huishoudens stroom leveren.

De grote energie leveranciers leggen de boer met windmolens graag voor 10 jaar contractueel vast. Dit is vanuit de banken weer nodig om financiering te garanderen. Maar de boer weet dan niet wat er met “zijn” energie gebeurd. Dat komt op de grote “hoop” van alle opgewekte energie.

Nuon: liever dure acquisitie dan een simpele retentie
Anders is dit dus bij Vandebron, de transparante en directe schakel tussen de boer en het huishouden. Hier vragen ze weliswaar een fee voor, maar niet zo hoog als de grote partijen. Het mes snijdt aan twee kanten. Als huishouden weet je bij wie je stroom echt vandaan komt en de boer heeft een gezicht bij zijn klant. Het lijkt mij een waanzinnige lock-in, die vele malen sterker is dan alsmaar die onzichtbare kortingen die worden beloofd.

En een mooi event voor je klanten waarbij je goede partners weet te koppelen zie ik de grote partijen niet snel doen. Energie geven zit namelijk niet in het denkpatroon. De marketing afdeling denkt alleen maar aan energie verkopen.

De juiste partnerships
Aanwezige partners waren Tesla (met mogelijkheid proefrit), biologische supermarkt Landmarkt (verzorgde een super lunch) en tevens zonnepanelen aanbieder Sungevity. Wat bijzonder is aangezien het ergens een concurrent betreft.
Landmarkt, Tesla, Sungevity

Van Vandebron zelf wist ik dus weinig. Ik kende de TV commercial wel, maar ik neem TV commercials meestal met een korrel zout, dus ook die van Vandebron. Naar mijn mening doet dit medium ook afbreuk aan de pure boodschap die ze te vertellen hebben. Hun product verdient meer dan dat. Je moet het merk beleven en de bron voelen.

 

 


Energielabel

Al met al is Vandebron in mijn aanzien gestegen, heerlijk hoe een merk zo positief met hun klanten en leveranciers om kan gaan. Dit geeft een marketeer pas echt energie!

Nuon, Essent, Oxxio, vandebron

 

 

 

 

 

 

 

 

Nota bene, hoe marketing ook kan…
Na dit event liep ik de Mediamarkt binnen voor een harde schijf. Deze moest ook gelijk geformatteerd worden (volgens de verkoper) door de helpdesk, dit duurde 10 minuten, hierop vroeg de verkoper of ik in de tussentijd kans wilde maken op €175,-! Natuurlijk wilde ik dat! Hij bracht me vervolgens naar een anders desk, waarvan ik dacht dat het een medewerker was van de Mediamarkt. Voordat ik het wist moest ik mijn postcode geven en bleek de beste man verkoper van Essent te zijn en mij een abonnement aan te smeren. Hij zou ook de boete afkopen.
Essent had de de marketing afdeling van de Mediamarkt weten te strikken om mij over te halen en ik voelde me de onbenullige consument die er bijna intrapte. Natuurlijk krijg je niet zomaar een tegoed.

Kunnen ze bij Essent niet eens praten met een marketeer van Vandebron?

Ik liep uiteindelijk met een bekocht gevoel de Mediamarkt uit. Al was het voor de harde schijf die volgens de verkoper daar geformatteerd moest worden voor €9,-, terwijl dit (zo bleek achteraf), makkelijk zelf thuis gedaan kan worden.

Gideon Tailleur – Een creatieve marketingstrateeg die voor alles een oplossing heeft. Doet interim en freelance marketing klussen. En is te volgen op Twitter: @gideontailleur

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

Comments are closed.