Boxen van Sonos voeren de boventoon binnen de retail

Bioscoop, record, kledingwinkels, warmte, popcorn, retail, marketing, winterjas, klimmaatverandering
Winterjas laat kledingwinkels in de kou staan
26 September 2016
Durex, Etos, condooms, marketing, waardeperceptie, sex
Etos maakt sex betaalbaar rond feestdagen
15 December 2016

Boxen van Sonos voeren de boventoon binnen de retail

Sonos, marketing, retail, Hi-Fi Klubben, BCC, Bol.com

Verbazingwekkend! Hoe Sonos al jaren aan de weg aan het timmeren is.

 

Waar Bose en B&O op kwaliteit blijven zitten, zit Sonos volledig op gebruiksgemak (en dan kwaliteit). En niemand die datgene kan bieden zoals zij het bieden.

Als jongetje vond ik het al fascinerend om te zien hoe mijn opa 25 jaar geleden zijn hele huis had volhangen met B&O en overal muziek kon luisteren waar hij wilde.

Je kijkt de dingen af en doet het na. Toen ik 10 jaar geleden mijn nieuwbouw appartement introk legde ik eerst de kale ruimte vol met boxdraadjes. Zo zaten ze onder de vloer en in de muur verwerkt, zodat ik de versterker zo in elkaar kon knutselen dat ook ik overal muziek had waar ik maar wilde, maar wel houtje-touwtje. Volgens mij is in de muur en onder de vloer wel 100 meter aan box draden vakkundig weggewerkt.

Het was tijd voor verandering! Binnenkomen met mijn muziek, wakker worden met overal in het huis muziek en per kamer andere soorten muziek. En dat allemaal met mijn telefoon te besturen. Sonos stond al een paar jaar op mijn lijstje, maar het was nu de tijd!

Zo belande ik in de Hi-Fi Klubben in de Rijnstraat om te vragen of Sonos inmiddels niet al ingehaald was door de concurrentie. Nee dus. En de prijs was nog hetzelfde als 4 jaar geleden toen ik al aan het oriënteren was.

Alhoewel hetzelfde?! De verkoper gaf aan dat er geen prijs stond bij de luidsprekers aangezien de prijs per dag fluctueert. De prijs voor die dag stond op €320,-, dat bepaalde de online wereld. Mooi om te zien dat Hi-Fi Klubben de online prijzen doorvoert in de offline wereld.

Toen ik vier dagen later binnenkwam om mijn setje af te rekenen en in te laden zei de verkoper dat de prijs van die dag op €349,- stond. Helaas voor mij. Ik had de box eerder de dag ook gezien voor €300,- online, maar ik wilde liever voor die paar tientjes meer in de winkel mijn product aanschaffen.

Ik stond letterlijk al met mijn pinpas in mijn hand om voor €720,- geluid in te kopen (een Sonos box koop je namelijk nooit alleen), maar de man liet me vertrekken met lege handen. Ik kon het niet verkroppen dat ik opeens meer moest betalen, omdat de “dagprijs” zo was. Dan toch maar online kopen.

Wat zag ik, de BCC bood ze een dag later online aan voor €275,-, direct af te halen in de winkel, waar ze ook weer netjes geëtaleerd stonden voor €349,-.

Dit kleine voorbeeld geeft maar weer aan hoe bedrijven het zo goed voor elkaar kunnen hebben door online prijzen door te voeren naar offline, maar dan toch weer de plank mis kunnen slaan. Als je als verkoper niet mee kan bewegen in dat proces.

Het retail speelveld blijft fascinerend en Sonos hoor je totaal niet!

KLAGEN, bedoel ik dan uiteraard.

Gideon Tailleur online marketing specialist trainer

 

Gideon Tailleur is marketingspecialist en helpt bedrijven de brug te bouwen tussen online en offline. Zowel strategisch als uitvoerend. Linken op LinkedIn kan altijd.

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

Comments are closed.