Op 28 januari zal ik de Kilimanjaro beklimmen voor War Child, samen met 100 anderen. Naast de eigen reiskosten moet elke deelnemer minimaal 2400,- inzamelen, ook wel fundraisen genoemd, voor War Child.

In plaats van bij mijn omgeving aan te kloppen om geld in te zamelen, ben ik een marketing concept gestart “Klimmenaardaaro“. Met dit concept breng ik merk en mens op een sympathieke manier bij elkaar. Merken kunnen doneren aan Klimmenaardaaro (War Child) in de vorm van producten, tijd of gewoon geld en in ruil daarvoor zet ik mijn marketing expertise in. Op vrijwillige basis dus.

Amsterdammertje ossenworst doneerde €400,- aan War Child. Maar als we bekijken wat het heeft opgeleverd aan waarde, dan is dat verbazingwekkend.
Het artikel kwam twee keer in de regionale editie van de Metro met 237.000 uniek bereik. Kosten normaal zijn 2x €2.500,-.
Zo kwam er een artikel in de Adformatie. Als merk kan je een “story artikel” inkopen voor €2.500,- en dan is het een week zichtbaar. Adformatie heeft namelijk 100.000 unieke bezoekers per week.
Daarnaast maakte ik er nog een video van, dus had het merk video content te delen en dit filmpje werd in totaal zo´n 3000 x bekeken.
Oftewel de mediawaarde bleek ronde de €12.500,- te liggen met een investering van €400,-. Interessante benadering. Nu de actie.

 

Fundraisen

Top Nationale Nederlanden. Guerilla marketing doel.


Fundraisen to the top

War Child had een ludieke actie bedacht voor de deelnemers om geld in te zamelen. Het hoogste gebouw van Nederland (Nationale Nederlanden gebouw in Rotterdam) komt leeg te staan en de bedrijven die de leegstand willen beperken waren wel te porren voor wat extra aandacht.

Idee hoogste abseil ooit
Zo was er al snel een idee geboren “de hoogste abseil ooit in Nederland van 151 meter hoogte”. Dit zou dan alleen voor de gulste gevers mogelijk zijn. Er waren namelijk slechts 15 plaatsen beschikbaar.

Sponsor vinden
Het begon allemaal met mijn oproep aan bedrijven via Facebook en LinkedIn om mij te sponsoren met de hoogste abseil ooit. Hier werd echter niet of slecht op gereageerd. Ook niet door alle Rotterdamse bedrijven die ik had benaderd. Ik had er zelfs een Youtube filmpje oproep van gemaakt. Allemaal tevergeefs.

Sponsor Amsterdammertje
Totdat ik een week voor de abseil evenement het ossenworst merk “Amsterdammertje” benaderde met de vraag hoe de volgende titel klonk voor hun: “Amsterdammertje verovert nu ook Rotterdam”. Zij hoefden hier niet lang over na te denken en boden gelijk 300 euro voor deze unieke mogelijkheid.

Een volgende filmpje was geboren.

Metro aan basis van Guerilla actie
Dit werd al snel opgepakt door de regionale afdeling (Rotterdam) van de Metro. En gaven het aandacht in zowel hun krant (naast de koning) als online.
Metro pikt guerilla actie op

De abseil van het Nationale Nederlanden gebouw in Rotterdam
26 oktober was het dan zover. De hoogste abseil ooit in Nederland (de hoogste staat op naam van de Euromast met 100 meter). Slechts 15 deelnemers kregen de kans, waar ik er 1 van was. Zie ook het filmpje van de ervaring.

 

Media achteraf maakt guerilla actie compleet
Achteraf werd het ook weer opgepikt door de Metro en ook de Adformatie en hiermee werd het dus een waardige guerilla actie. Amsterdammertje werd dus op de kaart gezet op een sympathieke manier. De volledige opbrengst is naar War Child gegaan. Een guerilla actie vol met winnaars en fundraisen kan dus heel leuk zijn!

Adformatie pikt guerilla actie op om te fundraisen met hoogste abseil ooit                        Metro bericht2

Jouw merk: MVO, video contentmarketing en social media?
Voor Amsterdammertje heb ik dus voor een interessant bedrag de media behaald, maar tegelijkertijd voldeed het aan de drie pijlers die vandaag de dag binnen bedrijven leven:
1) MVO betrokken
2) Video content marketing
3) Sociale media inzet

Mijn motto: maak van fundraisen FUN-raisen. Wil je dat ik meedenk met jouw merk hoe we dit kunnen doen? Bel mij op: 06-10276233 of mail mij op gideontailleur@hotmail.com

Ik zie je ook graag op mijn website: http://klimmenaardaaro.wordpress.com/

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share