Heineken versiert wel heel goedkoop een commercial!

Fashion Week official blog reporter
18 January 2016
Abri, Marketing, Zeeman, bruidsjurk, guerrilla, free publicity
Zeeman, wil je met me trouwen?
14 February 2016

Heineken versiert wel heel goedkoop een commercial!

Heineken marketing commercial aantrekkelijker zonder drank

Heineken schetst het beeld dat mannen denken dat ze aantrekkelijker worden met drank. Volgens mij ligt dit net iets anders.

Een aantal weken geleden liep ik niets vermoedend over straat. Toen opeens vanuit het niets een camera ploeg voor mijn neus stond met Tess Milne ervoor.
Tess vroeg of ze één vraag mocht stellen. En achteraf, kan ik nu uit ervaring zeggen, er spelen dan twee dingen door je hoofd: snel wegrennen of toch wijfelend “ja” knikken uit beleefdheid. Het was de bekende overval techniek, die nu op mij werd uitgeoefend.

Deze ene vraag werden er twee, drie en nog meer. Maar het ging om één ding: “kan je als man makkelijker versieren met een paar drankjes op?”.

Nu kan hier een heel wetenschappelijk onderzoek op los gelaten worden. Maar geloof me, het enige juiste antwoord is JA. Drank heet niet voor niks ook wel spraakwater. Het ontspant, neemt de druk weg en het voelt vertrouwd. Daarnaast kan je jezelf er prima achter schuilen. “Ja, maar ik was dronken”. Wonderlijk versiermiddel dus.

Maar, nog nooit heb ik gedacht “wat moet ik nu woest aantrekkelijk en charmant zijn, terwijl ik onverstaanbare woorden in iemands oor tetter”. Echt niet.

Aan het einde van het gesprek voor de camera werd er een papiertje onder mijn neus gemoffeld met de vraag of ik even een krabbel wilde zetten. Zodat het op TV kan worden gebruikt. Dit alles gebeurt dus in een mum van tijd, waarin je dus een beetje overvallen wordt. Sterk staaltje versier kunsten dus!

Ik wilde alleen nog wel even weten waar ik exact voor moest tekenen. Het bleek voor een video van Heineken te zijn. Dus bij mij gingen de noodsirene’s af. Als Heineken namelijk video’s gaat maken en commercieel inzetten wil ik daar als participant in meedelen. Oftewel, ik verleende geen toestemming om mijn antwoorden op vrijwillige basis af te staan. Voor niets gaat de zon op (en kan je het Noorderlicht misschien zien)!

Nu zag ik dat de video, met sympathieke boodschap, op TV, bioscoop en online te zien zijn. De vraag “is het makkelijker om te versieren met drank op?” is alleen veranderd in “denken mannen dat ze aantrekkelijker worden met drank op?”. Een iets andere insteek. Des te leuker voor de reacties van de mannen.

Oh oh oh, Heineken toch. Was het zelf even vergeten welke vraag het de deelnemers had gesteld?

De boodschap was in ieder geval heel sympathiek: “Mannen, jullie moeten minder drinken!”. De manier waarop de video tot stand is gekomen is alleen wel iets aan de goedkope kant. Zelfs een drankje aanbieden aan de deelnemers was niet aan de orde.

Conclusie:

Mannen, pas de overval techniek toe bij het versieren dan houd je misschien nog wat geld in je zak. In plaats van het uit te geven aan allemaal dure drankjes!

Gideon Tailleur is online marketing specialist. Deze blog verscheen eerder al op de Adformatie via Gideon.

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

Comments are closed.