Seizoenkaart beleid Ajax: Een goed paard maakt nog geen goede ruiter!
30 March 2015
Is Blatter zo creatief of is de marketing zo corrupt?
1 June 2015

Het Euro Marketing Visie Songfestival

Trijntje op www.G-Tail.com: marketing

Helaas ONZE Trijntje ligt eruit. Ik heb er weinig van gezien, des te meer van meegekregen. Het zou allemaal aan haar outfit hebben gelegen. Voor veel mensen een opluchting (dat het slechts haar jurk was), maar voor mij als marketeer juist verbazingwekkend. 

Laat ik voorop stellen, zelf ben ik liefhebber van haar zangkunsten, dus daar ging ik van tevoren al vanuit dat dat goed zat.

Eurovisie Songfestival vs. Showfestival
Wel verbaas ik me over haar reactie achteraf dat ze het merkwaardig vind dat haar outfit hier zo’n belangrijke bijdrage in had. Dit is toch een showbizzvrouw, een vrouw die in The Voice mensen beoordeelt op talent. Weliswaar start je bij The Voice met je rug naar de artiest. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze dit ook van de jury van het songfestival had verwacht.

En de naam Songfestival zaait misschien wat verwarring, aangezien maximaal 50% wordt bepaald op zangkunsten, dus showfestival is misschien een betere benaming, maar dat behoor je te weten als je in de showbizz zit.

Ik ben dan wel zo’n 15 jaar geleden al afgehaakt met kijken. Één ding weet ik wel, de winnaars van afgelopen jaren waren allemaal showtjes die werden opgevoerd. Daar geniet het publiek blijkbaar van. Laat dat dan ook de lading dekken in het woord Eurovisie.

Publiek betrekken
En ik heb echt het beste voor met Trijntje en zou haar zo weer een kans geven. Echter er moet iets gebeuren aan de mentaliteit van de organisatie erachter. Bedrijven wordt verwacht dat ze anno 2015 het publiek erbij betrekken, waarom dan niet het Songfestival?

Als marketeer zie ik dan ook zeker kansen om het festival weer nieuw leven in te blazen, het eigen publiek voor je te winnen in plaats van tegen je te krijgen en met gemak de finale te halen. Mijn Eurovisie in drie stappen:

  • In plaats van dure designers, die het volk “hun” eigen stijltje willen opleggen, zetten we 10 bloggers in die op zoek gaan naar een mooie outfit op hun favoriete vintage marktjes. Zij zijn de trendwatchers en scoren voor 1/100 van het bedrag positieve aandacht.
  • Vervolgens gaan we via social media het publiek opvragen welke outfit het beste zou passen bij de show.
  • Hiermee creëer je een grote fanbase, mensen voelen zich betrokken en je hoeft niet meer onzeker te zijn over je outfit en deze dus drie keer te wisselen. Maar bovenal: je hebt inzicht vergaard over hetgeen wat het publiek wilt.

Zie het als een co-creatie. Innovatieve bedrijven doen niks anders.

Het is niet meer de tijd dat je mensen gaat opleggen wat jij denkt dat het beste is, maar dat je mensen (kiezers) vraagt wat zij denken dat het beste is. Ga de interactie aan; betrek en luister. Het helpt je in de stemrondes.

Als blogger is het altijd makkelijk om achteraf je mening te geven en te zeggen dat het anders moet. En zoals ik hierboven beschrijf wil ik ook zeker mijn mening niet opleggen als beste. Zie het dus als een idee richting de organisatie voor volgend jaar. Wellicht kunnen ze het idee testen bij het publiek.

Gideon Tailleur – Retail Marketingspecialist met focus op omnichannel. Volg me op Twitter: @gideontailleur

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

Comments are closed.