Losers blame Airbnb, while winners offer service!

Beachclub strantent marketing service klantgericht, bedrijven
11 dingen die bedrijven kunnen leren van een strandtent!
11 August 2015
Heineken commercial James Bond marketing
Marketing Heineken creëert geld als water
28 September 2015

Losers blame Airbnb, while winners offer service!

Marketing en service hotels en airbnb

Bedreiging luxe vijf sterren hotels in Parijs door Airbnb

Dit was de kop afgelopen weekend van een artikel in het Financieel Dagblad. Vijf sterren hotels in Parijs zijn de dupe van de grote opkomst van Airbnb volgens het artikel. Ze spreken van oneerlijke concurrentie.

Eigenlijk niet zo gek dat hotels steeds meer hun beklag doen. Jarenlang konden ze namelijk hun gang gaan. Hoge bedragen vragen, betaalde wifi aanbieden, prijsafspraken maken, maar vooral de consument de hoofdprijs laten betalen, voor service. Helemaal de vijfsterren hotels weten goed hoe ze de klant extra kunnen uitkleden.

Niemand die zich er ooit om bekommerden. En de politiek stond een beetje aan de zijlijn toe te kijken. Het ging eigenlijk wel prima en er werd belasting geïncasseerd.

Zelfs marketing biedt geen uitkomst voor hotels
Inmiddels zien we dat Airbnb de consument goed weet te bedienen en een blij mens maakt! Het leidt tot meer toerisme en dus stimuleert het de economie. Echter, hotels schieten nu wakker en leiden gelijk aan het “not invited here” syndroom. De arrogante houding in het begin dat Airbnb hun geen kwaad kan doen, zien ze nu niet meer terug in de cijfers. Stijgende toerisme, maar dalende bezoekers, wat ze ook doen aan marketing. Hotels zien als enige oplossing om de politiek om hulp te vragen, zoals kleuters dit bij hun schoolmeester doen.

De hotels zien helaas niet in dat ze juist door Airbnb ook kansen krijgen om zich te onderscheiden. De rolkoffer business sprankelt als nooit tevoren. Je moet er alleen wel wat voor doen!

Optimale service bieden
Wie wilt nou geen optimale service,  lekker vroeg kunnen inchecken, uitgebreid ontbijt (liefst zondag om 12uur), extra lang uitslapen, en een welkomst drankje aan de bar ontvangen?

Ik zou ervoor gaan! En als ik mijn appartement verhuur via Airbnb, geef ik dit verdiende geld graag uit in een goed hotel om hier in de watten gelegd te worden. Ik kom het helaas te weinig tegen. En als ik dan toch geen “extra” service hoef te verwachten, dan maak ik wel mijn eigen ontbijtje klaar op zondag in een gehuurd appartement en neem ik zelf wel mijn eigen vertrouwde shampoo mee.
Service in hotels

Als hotels dan toch als kleuters gaan klagen. Dan is mijn vraag aan de politiek om ze eerst 100x de zin op een krijtbord te laten schrijven: “ik zal geen extra geld meer vragen voor standaard service”. Ga uit van je eigen kracht, zie de kansen en wordt een winnaar!

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

Comments are closed.