De Kilimanjaro beklimmen voor War Child: Klimmenaardaaro
20 maart 2015
Trijntje Eurovisie Song Festival
Het Euro Marketing Visie Songfestival
20 mei 2015

Seizoenkaart beleid Ajax: Een goed paard maakt nog geen goede ruiter!

“Beter een volle Arena dan een halfvolle kassa zonder succes!”

Ajax is een voetbalclub met fans, maar tegelijkertijd een bedrijf met klanten. Met goed voetbal creëer je fans, maar het worden pas klanten op het moment dat ze ook daadwerkelijk geld over hebben voor een potje voetbal.
Omdat Ajax ook een bedrijf is zullen ze aan klantenbinding moeten doen, net als andere bedrijven. Meer klanten betekent meer sfeer en uiteindelijk nog meer fans en potentiele klanten.

Vorig jaar in de beker moest Ajax tegen JOS Watergraafsmeer. JOS, afkomstig uit Watergraafsmeer, het voormalige thuis gebied van Ajax, had de grootste problemen om de wedstrijd in de Watergraafsmeer te laten plaatsvinden. Reden: JOS kon niet aan de benodigde licht vereisten voldoen voor een live TV wedstrijd. Het irriteerde mij toen dat Ajax, JOS niet te hulp schoot met de lichtopbrengst, maar daarentegen juist aan zijn lot overliet in de hoop dat de wedstrijd misschien wel in de kille Arena (zo kan je de Arena wel noemen als er maximaal 10.000 mensen in zitten) gespeeld kon worden. Reden: kans op extra kaartverkoop.

Zelf had ik ooit eens als klein kind de mogelijkheid om mijn Ajax idolen van dichtbij te mogen ervaren op een soortgelijk veld als JOS. Geweldig vond ik het toen om Jari Litmanen van dichtbij te mogen aanschouwen. Het heeft er zeker aan bijgedragen dat ik fan ben geworden van Ajax. Ajax denkt echter als bedrijf aan de kassa en niet als bedrijf aan klantenbinding of als voetbalclub aan fans.

Zo verbaasde mij het 5 jaar geleden keer op keer dat kaartjes voor de Champions League voorrondes voor de hoofdprijs gingen in plaats van voor een “supportersprijs” voor je vaste klanten.
Je wilt toch een vol stadion, zodat je club naar de Champions League kan? Want dat staat er op het spel! Zijn de voorrondes een kans op extra inkomsten of een kans op een mooi voetbal jaar? En uiteraard hoor je menigeen zeggen “een echte supporter” heeft alles over voor zijn club, maar als de club niet alles over heeft voor de supporters dan wordt het toch een lastig verhaal. Liefde moet van twee kanten komen. Spelers doen ook niet bepaald aan vrijwilligerswerk.

Ook nu heeft het bedrijf Ajax weer het licht gezien, namelijk door de seizoenskaarten fors te verhogen. Als fan snap ik dat niet, maar als marketeer nog minder. De klant wordt nog niet bepaald verwend. En goed voetbal tonen is de beste marketing die een voetbalclub kan hebben. Dat is je core business. Zoals een restaurant eten als core business heeft. Mijn lievelingsrestaurant moet ook niet met forse prijsverhogingen komen zonder dat ze de kwaliteit hebben verbeterd.

Seizoenkaart verhoging zal waarschijnlijk gepaard gaan met klanten die afhaken, fans van de eerste rang. De vraag is of dit de sfeer in de Arena tijdens de mindere wedstrijden ten goede zal komen. En nu Ajax zo goed als zeker 2e wordt houd ik mijn hart vast voor de voorrondes van de Champions League. Als ik marketeer zou zijn zou ik serieus overwegen om de vaste klanten de wedstrijd aan te bieden. Dat is klantenbinding en straalt vertrouwen uit! Namelijk dat de Champions League bereikt zal worden. Dan gaat de kassa pas echt rinkelen.

Mijn marketingtip aan Ajax: “beter een volle Arena dan een halfvolle kassa!”
Oftewel zorg dat het stadion gevuld is in de eerste wedstrijden, dan komt de kassa vanzelf als de groepsronde in de Champions League wordt gehaald!

Zoals de keeper Edwin van der Sar, zal de marketeer ook moeten groeien. Een bekende trainer zei al eens: “Een goed paard maakt nog geen goede ruiter”. Ook marketing is een vak!

 

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

Comments are closed.