Virtuele Kalverstraat gevraagd!
6 September 2014
Wat als de premier een marketeer was?
17 September 2014

Vogue´s Fashionerende Night Out

September 2011 verbleef ik een maand in Milaan en maakte ik bij toeval mee hoe Vogue van een standaard koopavond een “big happening” maakte.
Ik zat daar rustig in een bar, maar zag om me heen hectiek bij winkels zonder dat het om extra uitverkoop ging. Ik snapte toen niet precies waarom er zoveel publiek op afkwam. Maar voor winkels en horeca leek het in ieder geval een goed boost. Daarom is Milaan dus de modestad van Europa. Dat dacht ik toen in ieder geval.

PC Hooftstraat te Amsterdam
Nu was ik donderdag in de stad en werd mij verteld dat er een evenement in de PC Hooftstraat was, genaamd Vogue Fashion´s Night Out. Als retail marketeer wilde ik dit dus wel even zien. Al snel wist ik het linkje te leggen met mijn toenmalige ervaring in modestad Milaan alleen nu stond ik er middenin. Veelal wat jongere meiden, maar desalniettemin zag ik vooral veel fun en niet onbelangrijk waanzinnig veel publiek.

IMG-20140905-WA0001

New York-achtige entertainment
Bij elke deelnemende winkel was er wel wat te beleven. Zo was de etalage van Boss omgetoverd in een barbershop, containers werden pop-up stores van Zalando en Bjorn Borg, Uber Taxi’s die het publiek door de PC rondreed als sterren zoals je dat op TV ziet. Maar je kon jezelf ook op verschillende manieren vastleggen op professionele (model) tekeningen, fotoshoots of gewoon de authentieke Polaroid. Bij Supertrash Fashion-Design-Sketcheskon je met Olcay Gulsen op de foto en ook de zusjes Lexmond grepen het evenement aan om hun nieuwe sieradenlijn, die ze samen met Asscher Diamonds zijn gestart, te promoten bij juwelier keten Schaap en Citroen.

 

Elke winkel hield in ieder geval een soort van “open dag” waar muziek werd gedraaid door een DJ en waar je kon genieten van een drankje.
De PC was in ieder geval een ware trekpleister, mensen voelden zich speciaal en ook niet onbelangrijk ik zag vele tasjes voorbij komen. Mensen waren uiteindelijk bereid om te kopen. En dat in een tijd dat fysieke winkels nogal eens kritiek krijgen over het gebrek aan beleving creëren.

Is dat dan dus een manier van beleving creëren? Jazeker! Dit kan je online niet voor elkaar krijgen. Hulde aan een Vogue die het beste naar boven weet te halen voor de winkels. Fashionerend.


De Vogue marketing machine

Overigens is de marketing strategie van Vogue erg interessant. Het blad schijnt zichzelf op de markt zo´n positie te hebben verschaft dat modellen, fotografen en journalisten gratis opdraven om in het blad te komen met foto´s en artikelen. Eenmaal op de Vogue ligt de wereld namelijk aan je voeten en stijgt je prijskaartje.

Misschien zou ik dan maar eens een keer over dit merk moeten bloggen…

Gideon Tailleur is freelance marketeer met focus op omnichannel (optimale combinatie tussen online en fysieke winkels). @gideontailleur

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

Comments are closed.