Mobile First: waarom Zalando vol inzet op mobiel

Blokker commercial met Jessica Sarah Parker, Action, retail
Blokker creëert hype met nieuwe commercial
28 April 2016
Zalando Infographic
16 May 2016

Mobile First: waarom Zalando vol inzet op mobiel

Zalando Ap, retail, mobile, mobielbetalen, Apple pay

Het is geen geheim dat mobiel internetverkeer ontzettend hard groeit en dat de verschuiving van desktop naar mobiel sneller gaat dan iedereen ooit had durven dromen. Steeds meer grote e-commerce partijen haken hierop in. Zo ook Zalando.

Inmiddels bezoekt meer dan zestig procent van de gebruikers de Duitse fashionretailer via een mobiel device. Met hun strategie “mobile first” steeg de app gebruikers van 4 miljoen downloads naar meer dan zestien miljoen downloads. En dat in 12 maanden tijd. De klant staat centraal en voor dezelfde klant staat het mobieltje weer centraal. Mobiel is voor Zalando niet meer alleen een verkoopkanaal, maar een integraal deel van de strategie en toekomst van het bedrijf.

Zalando integreert social media: verkoop en “engagement”
Mobiele internetgebruikers spenderen over het algemeen het grootste deel van hun tijd op social media. Voor Zalando is social media meer dan alleen een nieuw verkoopkanaal. Social media is steeds vaker ook de plek waar contactmomenten tussen Zalando en de klant plaatsvinden en deze platformen worden daarom belangrijk als engagement tool voor de relatie met de klant. De keten realiseert zich dat klanten steeds hogere verwachtingen hebben als het gaat om aanbod en aankoop – het moet steeds sneller en eenvoudiger. Social media speelt hierbij een sleutelrol.

User generated content op platformen zoals Instagram, Pinterest en Facebook is voor veel mensen bijvoorbeeld een belangrijkere inspiratiebron bij het doen van online kledingaankopen. Een bedrijf als Zalando speelt daar maar wat graag op in. Zo heeft men bijvoorbeeld Instagram-foto’s die getagged zijn met de hastags #zalandostyle of #shareyourstyle in de eigen app geïntegreerd. Met slim programmeerwerk wordt de outfit automatisch gekoppeld aan items in de catalogus van Zalando en met een druk op de knop kan deze vervolgens direct besteld worden.

 

Apple Pay, Zalando, E-commerce, Mobile pay

Mobiel betalen via Apple Pay
Een belangrijk aspect van klanttevredenheid is het aanbod van betaalmogelijkheden. Met de vlucht die mobiel internetgebruik heeft genomen, raken gebruikers ook steeds comfortabeler met het doen van mobiele betalingen. In lijn met de mobile first-strategie van Zalando was het bedrijf daarom bijvoorbeeld één van de eerste aanbieders van Apple Pay in Groot-Brittannië. Steeds meer financiële transacties zullen gedaan worden met het mobieltje, dus is het zaak om ook hier voorop te lopen. Allemaal om het aankoopproces verder te simplificeren en meer klanten aan de webwinkel te binden.

Zalando gelooft dat mobiel een cruciale rol speelt in de digitale economie van de 21e eeuw. Wil je meer weten over het bedrijf en wat hun toekomstplannen zijn? Bekijk dan de infographic.

 

Auteur en gastblogger: Bram Schuijten

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

Comments are closed.