Wat is een award vandaag de dag waard? VIVA?

GOOD buy HelloFresh, goodBYE supermarkt
23 September 2014
ReTail wordt MeTail
12 January 2015

Wat is een award vandaag de dag waard? VIVA?

Wat een marketing stunt van de VIVA om een top 400 in het leven te roepen. Geen 10, geen 50, geen 100, maar 400! Kan je nagaan hoeveel er genomineerd zullen worden om tot een uiteindelijke 400 te komen!

Afgelopen week stond echter mijn Facebook roodgloeiend met verzoeken of ik wilde stemmen. Al mijn vrouwelijke Facebookcontacten waren namelijk genomineerd voor de Viva 400. Zelfs mensen waarvan ik me hardop afvroeg op basis van welke kwaliteiten ze genomineerd waren?!

Helaas heeft Facebook nog geen functie “vote all”. Ik wilde namelijk niemand te kort doen en eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe goed mensen zijn als ik ze persoonlijk niet mee maak in hun bezigheden. Het is in ieder geval dus niet dat de BESTE persoon wint, maar: DE BESTE RONSELAAR WINT.

Vraag maar aan Tom Coronel, die met zijn 88K Twittervolgers mensen oproept om te stemmen voor zijn dochter als model.  Of aan het programma Hollands Next Top Model, die opeens een jongen als favoriet zag met de meeste stemmen, terwijl er in principe alleen vrouwen mee kunnen dingen om de prijzen.

Twee dagen achter elkaar (1 en 2 september) dezelfde oproep.

Vroeger gebruikten wij de leus “meeste stemmen gelden” al bij het buitenspelen. Het spel dat de meeste stemmen kreeg gingen we dan doen. Deze leus komt denk ik voort vanuit de oudheid sinds er een democratie is. Het is namelijk niks meer dan stemmen op jouw keuze en als jouw keuze de meerderheid omvat dan heb je mazzel.

Stem op Jeroen van Koningsbrugge in ruil voor auto
Dat de “meeste stemmen gelden” niet meer dan een verwaterde manier is om te kijken waar het volk echt voor kiest, bewijst ook De Gouden Televiezier-Ring. Jeroen van Koningsbrugge looft namelijk zijn Mercedes uit aan zijn stemmers wanneer hij deze prijs in de wacht sleept. Ik heb zijn programma nooit gezien, maar zijn “what´s in it for me” voor de stemmers is ijzersterk. Niet veel later zag ik een promofilmpje online gaan van Expeditie Robinson. Ruud Feltkamp verloot hierin kaarten voor de finale van dat programma voor de stemmers en roept tevens op om gelijk even op hem te stemmen voor de talent award. Ook leuke prijs!

Johnny de Mol laat mensen met een downsyndroom kijkers oproepen om op zijn programma te stemmen. Geen “what´s in it for me” dus, als ik stem? Nee, maar het speelt daarentegen wel weer enorm slim in op je gevoelens. Eigenlijk is dat wel een manier die duidelijk in de kracht van het programma zelf ligt. Mijn stem hebben ze!

Misschien anders een idee dat de volgende editie van Expeditie Robinson met deelnemers met een downsyndroom wordt gedaan. Het zou wel weer vernieuwend zijn.

En de Marketing Award gaat naar…
Tsja, Viva is dus de grote winnaar! Zij hebben volgens mij iedereen genomineerd voor de Viva 400. En iedereen is daarna aan het ronselen geslagen, zelfs tegen beter weten in! Dat lees je vaak ook: “ik ben genomineerd voor de Viva400, zal wel niet winnen, maar stem toch maar even”. Dan ben je in ieder geval niet verkozen op je ronselkwaliteit, want deze oproep is bij voorbaat al kansloos. Maar als man voel ik mij bijna gepasseerd door de Viva dat ik geen stemmen mag ronselen!

Geniale marketing dus! Bij deze nomineer ik Viva dan ook voor de GideonTailleur Marketing Award 2014. Samen met KPN, Nespresso, Adidas, BOL.com, C1000, Telegraaf, T-Mobile, Adidas, Denham, Starbucks, Centraal Beheer, ING Bank, UPC, Gamma en Hans Anders.

Gideon Tailleur – Retail Marketingspecialist met sterke focus op omnichannel. Volg me op Twitter: @gideontailleur

 

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

4 Comments

  1. Jeroen schreef:

    En als er dan 400 mensen zijn uitgekozen dan blijven deze ook jarenlang het op de website promoten. Genomineerd voor de viva 400 2009-2010-2011-2012-2013-2014 Want ook een nominatie is natuurlijk al veel waard. Allemaal geplaatst op de homesite van de blogger/site-eigenaar met een link naar viva. Tel uit je winst uit het oogpunt van zoekmachine marketing 😉

    • Gideon Tailleur schreef:

      Ja grappig Jeroen, zo heb ik er nog niet eens naar gekeken! Laat staan die blogs waarin over ze wordt geschreven 🙂

  2. Petra schreef:

    Het is inderdaad een heel handige jaarlijks terugkomende actie van Viva. Ze lichten zelfs iedere week een van de ‘Viva 400 vrouwen’ uit in een rubriek over werk en privé en hebben zo meteen weer content voor het blad.

    Klein puntje van aandacht: Er zijn 400 genomineerden en maar 8 winnaars bij de Viva 400.

    • Gideon Tailleur schreef:

      Bedankt voor het extra puntje van aandacht Petra! Ja, nog steeds is het heeeel veel om 400 vrouwen te selecteren. En het is inderdaad ook voor de content vulling een handige tool.