Dafne Schippers, Amsterdam, Nike, Red Bull, Ziggo, Victorieplein
Nike brengt Dafne naar grote hoogte
12 July 2016
Sonos, marketing, retail, Hi-Fi Klubben, BCC, Bol.com
Boxen van Sonos voeren de boventoon binnen de retail
28 October 2016

Winterjas laat kledingwinkels in de kou staan

Bioscoop, record, kledingwinkels, warmte, popcorn, retail, marketing, winterjas, klimmaatverandering

Warmterecord na warmterecord sneuvelt. Het is inmiddels herfst, maar ook dit weekend konden we nog prima zonder jas naar buiten!

Bedenk dan dat we nog maar 3 maanden te gaan hebben en dan begint de uitverkoop alweer in de mode en kledingwinkels. Oftewel, al 3 maanden hangen daar waarschijnlijk de winterjassen te wachten tot het eindelijk kouder wordt buiten. En al net zo lang zijn er bijna geen polo’s, t-shirts , korte broeken etc. meer te krijgen in de winkels. Online wel!

Zo langzamerhand een zekerheidje, dat het in september nog warm weer is.

Het was alleen niet het warme weer wat mijn verbazing trok, maar het bericht vorige week dat de bioscopen weer record omzetten wisten te behalen. Zij hebben zelfs nog drie, waarschijnlijk rooskleurige, maanden te gaan. Zo belooft 2016 voor hun een topjaar te worden.

Bioscoop leeft als nooit tevoren
De grootste ogenschijnlijke concurrent van de bioscoop jaren geleden, de DVD speler, hebben we ingeruild voor een HBO of Netflix abonnement, wat een nog grotere concurrent lijkt. Niets is dus minder waar. De bioscoop beleving leeft als nooit tevoren. De popcorn en de cola smaakt beter in de bioscoop dan thuis voor de TV. Niks geen gemak van op pauze kunnen drukken wanneer je wilt en privacy. We willen erop uit, we willen entertainment.

Laat dit een aandachtspunt zijn voor de offline retail die de cijfers van de bioscoop met argusogen moeten hebben bekeken. We kunnen blijven klagen en blijven roepen met zijn allen dat retail einde verhaal dreigt te worden door de online markt, wellicht is het tijd om eens te kijken naar het echte probleem in de mode.

Hoe speelt de mode in op klimaat verandering?
Al jaren zit het in mijn hoofd: “moet de mode niet meer meegaan in de trend van het klimaat?”. Dus zomer- en winterkleding later in de winkel, zodat later begonnen kan worden met de uitverkoop. Dit begint natuurlijk bij de leveranciers. Maar stug volhouden aan de oude tradities gaat de branche zeker niet helpen. Het zou tijd worden dat er een grote verschuiving plaatsvindt, die misschien al begint bij de beurzen. We kunnen wel blijven inspelen op mode trends, maar als we het klimaat links laten liggen is er niet veel te winnen offline.

Kledingwinkels, vooral de kleinere, starten vaak uitverkoop omdat ze rekeningen moeten betalen. Als ze nou later geleverd krijgen, komt de rekening later en kunnen ze later starten met uitverkoop.

Natuurlijk krijgt de retail steeds meer last van online, maar zet het in jouw voordeel en gebruik het om een grotere doelgroep te bereiken. En terugkijkend naar de bioscoop. Wat is jouw “popcorn item” wat je jouw klant kan beloven, zodat hij niet thuis achter zijn laptop blijft?

Bioscoop, record, warmte, popcorn, retail, marketing

De bioscoop toont toch echt elk jaar weer aan dat we er op uit willen en ook dat de consument bereid is om meer te betalen als dat beter uitkomt. Maar je moet wel in blijven spelen op de vraag. Ik kan me niet voorstellen dat er afgelopen maanden veel vraag was naar een winterjas.

 

Gideon Tailleur is marketing specialist en helpt bedrijven de brug te bouwen tussen online en offline. Zowel strategisch als uitvoerend. Je kan altijd met me linken op LinkedIn.

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

Comments are closed.