Voor een lesje WK-entertainment moet je bij de VS zijn

How Starbucks can raise prices for your coffee and get away with it
22 July 2014
How to reach the Millennials
23 July 2014

Voor een lesje WK-entertainment moet je bij de VS zijn

Dat de Verenigde Staten op het WK al is uitgeschakeld, daar staat niemand van te kijken, voetbalkenner of niet. Toch viel mij juist dit WK op dat we nog een hoop van de VS kunnen leren.

Niet op gebied van voetbal zelf, maar op hun magistrale manier hoe ze de commercie weten in te zetten op grote evenementen. Dusdanig, dat het ook een feest wordt om naar te kijken als er even niks gebeurt.

Anders dus dan de reclame van Hyundai met de vreselijke “Goooo!, de AH die ook bezorgt – maar waar een Giovanni van Bronckhorst niet meer blijkt te kunnen praten, of de “sfeer” reclame van de Roy Donders-pakken, die het oranjegevoel moet vergroten in Nederland.

Van de 8 wedstrijden die er nu al zijn gespeeld in de knock-out fase, zijn er 5 geëindigd in een verlenging. Daarnaast had je de wedstrijd van Nederland die twee keer werd stilgelegd voor een drinkpauze. Dit zijn nu voor de toeschouwers dooie momenten

Ultieme momenten om commercieel op in te spelen. Maar dan wel op een manier zodat we als kijker er ook van kunnen genieten.

De FIFA heeft al eerder aangetoond nog een oubollige instantie te zijn die eerder leunt op resultaten uit het verleden, dan kijkt naar de toekomst. Hun grootste commerciële inbreng blijkt te zitten in het tegenhouden van merken die trachten guerrilla acties in te zetten (Bavaria vier jaar geleden) en het aanpassen van speeltijden op het spelende land.

Alhoewel dit laatste mogelijk ook ten koste zou kunnen zijn gegaan van het sportieve element. Een wedstrijd in Europa van 18:00 is namelijk 13:00 plaatselijke tijd en dus heetst van de dag. Wellicht daarom wordt er extreem gescoord in de laatste minuten van de wedstrijd.

Super Bowl
Waarom lukt het de Amerikanen om bijvoorbeeld tijdens de Super Bowl het hele land voor de TV te krijgen en te laten smachten om de commercials te mogen aanschouwen? Daar is het pure entertainment! En merken doen hun best om iets moois neer te zetten.

https://www.youtube.com/watch?v=ErH6SOy1nxk

Zijn de drinkpauzes wel echt een irritante onderbreking (ook bij mindere temperaturen) of biedt het perspectief? Het zou sportief bevorderend moeten zijn voor het spel. Daarnaast is het natuurlijk grandioos spektakel als je middels geluid exact de toespraak van de coach thuis kan meekrijgen. Gepaard met extra spektakel op het veld, middels bijvoorbeeld cheerleaders. En wellicht ook korte commerciële boodschappen, die enkel worden uitgezocht op creativiteit, dus niet op irritantheid, doch groot budget (met kracht van herhalen).

Al met al, ik zie allom kansen, helemaal in de hitte van Qatar! Want zeg nou eerlijk, dit willen we toch allemaal zien tijdens een wedstrijd:

Gideon Tailleur – Retail Marketing specialist met sterke focus op omnichannel. Twitter: @gideontailleur

– See more at: http://www.adformatie.nl/blog/voor-een-lesje-wk-entertainment-moet-je-bij-de-vs-zijn#sthash.SUmuS1B9.dpuf

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

Comments are closed.