LinkedIn Expert, Heineken, Rituals, followers
Haal snel LinkedIn Company Page volgers met deze 12 tips!
13 april 2018
Volvo marketing, Ban garage
De Volvo Bangarage in de ban naar aanleiding van onveiligheid.
26 april 2018

Zit het jasje ‘Arket’ de modeketen H&M als gegoten?

Arket, winkel Amsterdam van H&M, marketing, duurzaam

H&M opende twee maanden geleden zijn nieuwste aanwinst in Amsterdam, Arket.

Met de opening van deze winkel wil H&M duurzamer worden. Oftewel ‘fast fashion‘ tegengaan en afrekenen met de onstane margedruk, aldus de modeketen.

Dagelijks fiets ik langs deze winkel en groot was mijn verbazing toen na twee weken al stickers op de ruiten waren geplakt “up to 50% Sale”.

Daar gaat deze duurzaame boodschap dus. En waarschijnlijk ook de ruime marge die ze voor ogen hadden.

Toevallig kwam vorige week ook het bericht naar buiten dat H&M wat kleine kleerscheurtjes begint te vertonen. Er schijnt namelijk nog zo’n 3 miljard aan voorraad te liggen waar ze zsm vanaf moeten.

Enerzijds een duurzaam concept, twee straten verderop een outlet

De keten die vele harten wist te veroveren, ook de mijne, met betaalbare mode moet dus als een gek gaan uitverkopen. Dus wordt er nu gezocht naar nood-oplossingen. De winkel aan de Spuistraat in Amsterdam wordt zelfs omgetoverd tot H&M outlet.

Een van de redenen, voor deze moeilijke tijd, is de druk van de webshops. Met name dat vind ik raar. Of eigenlijk toch ook weer niet.

Ik shop persoonlijk niet graag in de H&M, maar heb wel de app op mijn telefoon. Als tijdverdrijf kijk ik daar soms op en koop ik soms ook nog wel wat basic kleding van hun. Deze online bestelde kleding was dan alleen terug te brengen in de fysieke winkel, waarbij je een tegoed kaart kreeg die alleen maar in de winkel te besteden was. Dus niet online. Hoezo omnichannel gedacht?

Ze konden dit echter lang maken, want ze waren H&M. Klant komt toch wel om tegen lage prijzen kleding te kopen. Maar dezelfde kleding moet in de outlet dus nog verder omlaag.

Is Arket de perfect ‘fit’ voor H&M?

Ik denk dat we ons voorlopig nog geen zorgen hoeven te maken over het voortbestaan, want ze zullen diepe zakken hebben bij H&M. Ze moeten alleen wel aan de bak om de voorraad weer slim fit te maken.

En daar gaat Arket ze niet bij helpen. De vraag blijft dan ook of Arket het jasje is dat H&M goed past. Het zit in ieder geval niet als gegoten, want het wringt denk ik ergens.

Kan je als merk aan de ene kant duurzaamheid uit willen stralen en korte metten willen maken met ‘fast-fashion’, terwijl je aan de andere kant al zoveel zinloos hebt geproduceerd?

Auteur: Gideon Tailleur 

Gideon Tailleur online marketing specialist trainer

 

Ik ben online Marketing Consultant voor G-Tail Marketing. Veel bedrijven ondervinden een grote uitdaging met online marketing om de doelgroep te activeren. Jij ook? Neem een contact op met ons. Wij helpen bedrijven snel resultaat te behalen met online marketing campagnes. 

Linken op LinkedIn kan altijd.

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

Comments are closed.