Mcommecre, ecommerce, mobile shopping, strategy, increase, china
China’s Retail Ecommerce Sales By Mobile Will Increase Enormously
1 augustus 2015
Marketing en service hotels en airbnb
Losers blame Airbnb, while winners offer service!
17 augustus 2015

11 dingen die bedrijven kunnen leren van een strandtent!

Beachclub strantent marketing service klantgericht, bedrijven

 

Bedrijven zijn vaak gefocust op betere service en hogere NPS. Van deze strandtent kunnen veel bedrijven wat leren op gebied van service, sales en marketing.

Waar een strandtent voor mij ‘normaal’ niet anders is dan een seizoensgebonden eetcafé afhankelijk van het weer en vaak ook van onervaren horeca personeel. Is er één strandtent in Nederland (ik noem geen naam) die er echt met kop en schouders bovenuit steekt.
Zelfs als het zo warm is als afgelopen zondag en dat er bijna meer klanten zijn dan je liefhebt, dan nog staat de service gedachte hier voorop. En volgens mij komt dit niet voort uit de gedachte van veel bedrijven “meer service is een must”, maar vanuit echte oprechte passie.
Met deze 11 voorbeelden van mijn stranddag toon ik aan hoe bedrijven om kunnen gaan met de klant:
  1. Denk in kansen: Maak van je daluren de piekuren door iets interessants te bieden. Voor 9:00 waren alle tafels bezet met ontbijtende mensen! Zij bieden namelijk tot 10:00 een all-inclusive ontbijtbuffet voor €13,50.
  2. Onbeperkt is onbeperkt! Bij het ontbijtbuffet bieden ze onbeperkt koffie/thee aan. Veel bedrijven bieden onbeperkt aan, maar hebben dan de angst dat mensen het gaan misbruiken. Maar meerdere keren pro-actief langskomen of je nog meer koffie wilt zie je niet vaak. Geen “fair us policy”, zoals telecom partijen doen.
  3. Oplossingsgericht: We hadden niet gereserveerd en het ontbijt was volledig vol. Maar we gingen zonder het te weten al aan een vrije tafel zitten. Toen er mensen naartoe werden gestuurd die wel hadden gereserveerd, werd ons niet vriendelijk verzocht de tafel te verlaten, maar een oplossing gezocht met de mensen die wel gereserveerd hadden, zodat we toch konden blijven zitten.
  4. Prijs/kwaliteit: Veel strandtenten denken dat standaard eten en drank aanbieden genoeg is, maar vergeten dat je ook op het strand kan onderscheiden (buiten het design). Zo bieden ze hier voor ieder wat wils. Wil je vers gemaakte gember/wortel sapjes? Geen probleem. Of wil je een pizza uit een houtoven, dan kan dat ook gewoon, zonder meer te betalen dan je in een andere eetgelegenheid doet. En het is niet aanbieden om het aanbieden, maar om de klant te verteren. Dat proef je, dat ervaar je.
  5. Transparantie: Een open keuken waar niet alleen staat dat veel dingen vers worden gemaakt, maar je ziet de dingen ook zelf met eigen ogen vers gemaakt worden, van appeltaart tot de pizza.Houtoven Pizza eten marketing strandtent
  6. Wachtverzachters: Om 13:00 wilden we lunchen samen met 100 anderen. Zo stonden we met 20 mensen in een rij te wachten. De hostess maakte van deze gelegenheid gebruik door met een glimlach iedereen in de rij te voorzien van een glas witte wijn om het wachten te verzachten! En geen druppel wijn, maar gewoon een normaal glas wijn. Zo kan dat dus ook!
  7. Overperforming: Waar ik de laatste tijd vaak moet betalen voor een karaf KRAANwater, staat er hier een grote karaf ijswater waar iedereen onbeperkt van kan pakken (terwijl een strandtent het toch vooral moet hebben van drank consumpties). De kan is naast ijs ook gevuld met munt en citroen en er staan continu lege schone glazen omheen.onbeperkt Ijswater van branding, marketing
  8. Personeel & Teamwork: Er was iemand in de bediening die een iets te vol dienblad had. Dit ging dan ook fout. Binnen 10 seconden dat hij het liet vallen, stonden er al twee collega’s klaar met stoffer en blik om de scherven te ruimen. Dit is teamwork, maar tevens professioneel. Het personeel straalt plezier uit en levert daarbij goede service.
  9. Sfeer: Met een fijne achtergrond muziek weet de strandtent elke doelgroep tot zich te binden. Voor zowel de jonge twintiger als de zeventiger is deze muziek net hard genoeg om overal te horen, maar niet te hard dat het storend wordt of dat je geen normale gesprekken meer kan voeren.
  10. Verkoopgericht: Uiteindelijk moet een bedrijf ook geld verdienen. Hier komen ze na het eten langs met een schaal vol toetjes die ze voor je neus houden. Niet te pusherig, maar eerder service gericht. Kan je de toetjes vanaf de dessertkaart nog makkelijk weerstaan, zodra je oogcontact hebt met de toetjes aan je tafel, zijn deze niet meer te weerstaan.Verkoopgericht marketing dessert
  11. Dankbaar: Zelden heb ik werknemers zo dankbaar gezien met fooi en het was geeneens een top fooi, daar ben ik eerlijk in. Iets minder dan 10%. Veel bediening vindt dit vandaag de dag normaal. Hier zeker niet. Klasse! Want ook in het bedrijfsleven geldt dat je altijd dankbaar naar je klant moet zijn!
  12. En gewoon omdat het kan een twaalfde punt. Wees bescheiden en pas op dat je niet ten onder gaat aan jouw eigen succes. Op vriendelijk verzoek moest ik de naam van de strandtent weglaten. Teveel klanten kunnen de service, die ze graag bieden, in gevaar brengen voor de vaste klanten.

 

Dat een dagje strand zoveel inspiratie en motivatie kan geven, geweldig. Succes van een strandtent hangt dus zeker niet af van het weer, maar van het extra stapje willen doen!
Heb je geen weer afhankelijk bedrijf, zodra het stormt in jouw branche moeten de klanten je ook kunnen en willen vinden!
Maakt deze blog met inzichten op klantgerichtheid jou ook blij? Ik vind het enorm leuk als je hem deelt in jouw omgeving, zodat je ook andere ermee kan inspireren!

Gideon Tailleur – Marketingspecialist en oprichter van marketingbureau G-Tail Marketing. Helpt bedrijven om klanten te bereiken en beter te bedienen. Ben je al gelinkt met mij op LinkedIn?

Comments are closed.