Bergen met geld aan de top van Alpe d’HuZes

4 bier appstublieft
18 juli 2013
Marketing hit Galatasaray, genaamd Sneijder
23 juli 2013

Dit jaar, zo’n twee maanden voor de start, viel mijn oog op de Alpe d’HuZes.
Een mooi initiatief waarin het uiterste wordt gevraagd van de deelnemers, alles wordt gegeven en vooral ook in de voorbereiding opgegeven voor het goede doel. Mijn vader was net overleden aan de gevolgen van kanker en had een gloednieuwe racefiets achter gelaten. Een mooi moment dus om de Alpe d’HuZes te gaan beklimmen.

Echter voor deze beklimming volstaat een training van twee maanden niet, ondanks dat ik onwijs fit was. Er wordt namelijk enorm veel gevraagd van de deelnemers, oftewel flink afzien, maar des te trotser kan je zijn na het behalen ervan, voor jezelf maar vooral ook voor het doel dat je ermee steunt.
Echter nu blijkt, dat er een persoon was die bij Alpe d’HuZes ook aan hele andere bergen moest denken, namelijk bergen met geld. En met hem nog een aantal “adviseurs”, die er juist middels voor zouden moeten zorgen dat het geld goed besteed zou worden. Ja, zij hadden kostbare tijd geïnvesteerd in het geven van adviezen op hoog niveau. Maar is dat nou niet net wat er wordt gevraagd van alle betrokkenen en deelnemers; tijd investeren! Als oprichter zou je dat toch moeten weten. En zelfs nog beter dan dat.

Hoe kan het dan dat een bureau dat management adviezen geeft, zo nat gaat op PR? Dit is toch ABC Marketing? Kon niemand hun adviseren dat grote bedragen geld verdienen niet werkt voor dit soort initiatieven.
Als je al je geld wilt verdienen, doe het dan indirect door er groots mee te koop te lopen dat je je hiervoor inzet op vrijwillige basis of tegen sterk gereduceerd tarief. Je bouwt hiermee sympathie op bij nieuwe potentiële klanten, een mooi portfolio en affiche voor jouw merk. En daarnaast ben je een mooi voorbeeld voor derden, de potentiële sponsoren.
Juist nu zal het omgekeerde gebeuren, ondanks de beste bedoelingen die je had. Potentiele sponsoren zullen zich twee keer bedenken alvorens financieel en bijdrage te leveren. Deelnemers zullen zich ergens te kijk gezet voelen door hun inzet, maar ook richting de achterban die zij geld “afhandig” hebben gemaakt. Dit kan het adviesbureau toch niet hebben bedoeld? Dus nam adviseur Coen ook de moeite om even zelf te reageren. Echter hierin verdedigt hij meer het feit dat het allemaal anders was dan het lijkt. Hij heeft er niet “extra” aan verdient, nee dit was zijn standaard prijs. En hij gaf aan ook nog vele uren zich kosteloos ingezet te hebben.

Hier slaat hij als adviseur wederom de plank mis. Ik zou me als Alpe d’HuZes beroepen op een no cure no pay met terugwerkende kracht. Het merk heeft namelijk een enorme klap gekregen. En er is gewoon verkeerd gehandeld, dit is spijtig genoeg uitgekomen (had ik van tevoren al kunnen adviseren) en dat valt dan niet goed te praten. Het enige wat je kan hopen is dat de schade voor de organisatie beperkt blijft. En je richten tot de sporters, die zich wel vrijwillig inzetten en vele uren hebben gestoken in de voorbereiding.
Op zo’n moment gaat het namelijk niet meer om jou, maar om het merk: Alpe d’HuZes. En dus hebben we weer een nieuw geval “Pink Ribbon” te pakken helaas.

Gewoon een Marketing tip geheel op vrijwillige basis aan dergelijke instanties: streef voor een open boekhouding en communiceer open en bloot richting de donateur waar elke euro naartoe gaat. En maak dit dus ook verplicht voor je partners. Stel daarnaast bijvoorbeeld een raad van toezicht aan onder je grootste donateurs.

– See more at: http://www.marketingonline.nl/bericht/bergen-met-geld-aan-de-top-van-alpe-dhuzes#sthash.SgqeAhqa.dpuf

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share