Hoe duurzaam is Marketing eigenlijk?
18 juni 2014
De hulpkreet die HEMA heet
20 juli 2014

Biologische Marq(e)ting

Marqt Ekoplaza marketing

Zijn zij nou zo slim of zijn wij gewoon de domme consument. En met zij bedoel ik zowel de producenten van biologische producten als de biologische winkels.

Afgelopen zaterdag had ik zo’n dag. De avond ervoor iets te veel gedronken, dus wilde mijn lichaam weer een opkikker geven door gezond te doen. En eigenlijk had ik niks nodig, maar ik fietste toevallig langs de Ekoplaza. Wel is wat gehoord van biologische winkels, maar nu besloot ik om gewoon even zelf te “kijken”.

De Verse biologische supermarkt
Het eerste waar ik langs liep waren de groente en fruit. Niet veel anders dan de supermarkt, dus mooi dacht ik “dit ga ik overleven”. Echter toen kwam ik al snel langs kant en klare stamppotten. Kant en klare maaltijden, toch echt hetgeen waar ik in de supermarkt met een grote boog omheen loop. Maar hier zag de verpakking er waanzinnig uit. Dus ok, ik doe er eentje in het mandje om te proberen. En ook de “verse” wortel-gember kokos soep kan ik natuurlijk niet laten liggen. Bij producten die tenminste twee weken houdbaar zijn zet ik normaal automatisch mijn versheid vraagtekens, bij de supermarkt dan, hier niet!

Oh en zie ik daar echte Italiaanse aperitivo vleeswaren, vers van het Toscaanse mes en nog tenminste 3 maanden houdbaar. In ieder geval goed voor bij een borrel, maar dan kan ik maar beter ook de biologische humus meenemen. Deze ziet er veel beter uit dan in de supermarkt.

Geconcentreerde soep
Aha kijk nou, nog meer soep, maar nu geconcentreerde soep. Ja die Tom Ka Kai, mijn favoriet bij de thai, dus is nu uiteraard een absolute must have. Houdbaar tot tenminste 2017, maar met het uiterlijk alsof het dezelfde ochtend nog vanuit Thailand in het potje is gestopt. Oh ja en mijn honing thuis is op, dus hophop in het mandje. En tot slot loop ik ook nog langs de muesli en dat eet ik elke dag. Dan maar die met spelt erin meenemen, want die zie je niet in de supermarkt. En volgens mijn onlangs gevormde biologische beeldvorming is spelt bijzonder goed voor het lichaam.

Biologische Eko rekening
Dus voor een eerste keer Eko shoppen is het me toch gelukt om wat in mijn mandje te krijgen. Maar nu de rekening, 38 euro?! En ik heb geen eens een boodschappen tas nodig om de spullen te vervoeren, zo weinig producten zijn het. Voor dit geld kan ik twee weken lang shoppen op de markt om mezelf elke dag te voorzien van groente en fruit, zodat ik hier zelf producten van kan maken. Nu snap ik ook de term “op de markt is je gulden een daalder waard”, en dan uiteraard niet te verwarren met de Marqt.
De markt is weliswaar dan niet biologisch, maar wel weer vers. Tsja wat is nou beter voor het lichaam? Een ervaring rijker, wellicht een illusie armer (hangt af van de smaak) en in ieder geval 38 euro lichter keer ik huiswaarts.

Maar toch met een goed gevoel, dat ik goed bezig ben geweest. Dat doen ze dan toch slim die biologische marketeers. Net als de manier van presenteren overigens van alle producten.

Gideon Tailleur – Retail Marketingspecialist met focus op omnichannel. Volg me op Twitter: @gideontailleur

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

Comments are closed.