Marqt Ekoplaza marketing
Biologische Marq(e)ting
20 juli 2014
Shopper zit te wachten op volgende innovatie
22 juli 2014

De hulpkreet die HEMA heet

Al weken zat ik met een lekke achterband. En zoals het een oernuchtere Nederlander betaamt, repareer ik mijn banden nog zelf.

In mijn systeem zit al van jongs af aan gegoten dat ik de HEMA-accessoires nodig heb voor oplossingen aan mijn fiets. Voor al je “ dingetjes” in huis ging je vroeger naar de HEMA. Betaalbaar en overzichtelijk, dat waren de kenmerken. De HEMA was meer dan een winkel, het was een mindset en Nederlands trots met hun rookworst als statussymbool. Vroeger had je “gewoon HEMA”.
020820101980-HEMA-02-450x337

Maar vroeger was het ook “not done” als je aangaf dat je tweedehands kleding kocht, tegenwoordig wordt dit gezien als slim. Vroeger vierde je als kind je verjaardag door hamburgers te bakken bij de McDdonald’s, tegenwoordig zien ouders liever dat hun kinderen een workshop salades maken volgen.

De wereld, het aankoopgedrag en de mindset is onwijs veranderd, echter HEMA is nog steeds HEMA.

In mei kwam de HEMA al naar buiten met een verlies voor 2013. Gevolgd door een bericht over de expansiedrift van de HEMA naar het buitenland, met onder andere de winkel in Londen.

 

Dropjes
Op de automatische piloot liep ik de, naar mijn mening, onoverzichtelijke en rommelige winkel aan de Ferdinand Bolstraat te Amsterdam binnen. Bij het afrekenen vroegen ze bij de kassa of ik er misschien nog Engelse dropjes bij wilde hebben voor maar €1,-. Alsof ik aankopen deed in een tankstation.

De HEMA voelt aan als een winkel in midlife crisis, zoekend naar de juiste strategie. Het teert nu nog op de automatische piloot van de consument, maar dit zal steeds meer afnemen zolang de HEMA gewoon HEMA blijft.

Want eenmaal thuis met mijn binnenband kwam ik erachter dat ik ook een nieuwe buitenband nodig had. Toevallig kwam ik in de Action, welke recht tegenover mijn huis zit. Hier zag ik exact dezelfde fietsaccessoires als bij de HEMA, maar wel voor de helft van het geld!

Het wordt tijd dat de HEMA de consument weer gaat verleiden en beleving creëert. Het verliest het op prijs en gemak van andere winkels. Want zelfs de nieuwe HEMA (Buitenveldert) is nog gewoon HEMA, maar de consument is niet meer gewoon consument. Is rookworstgeur bij entree nog optimale HEMA beleving? En de vraag of ik dropjes bij mijn aankoop wilde, kwam op mij dan ook meer over als een hulpkreet ¨help HEMA de winter door¨.

Het voelde zelfs als een collectebus voor een goed doel, wanneer je op een terras zit. Je voelt je toch lullig als je “nee” moet zeggen. Zo wil je toch niet dat de klant jouw winkel verlaat.

Dat de HEMA over de grens moet kijken, lijkt me goed. Maar misschien moet HEMA niet kijken naar expansie met dit concept naar het buitenland, maar zich richten op optimalisatie van het huidig concept, door te kijken naar andere retailers in het buitenland.

– See more at: Adformatie

Toegevoegd op 30 juli: HEMA wil af van betaalde pauzes

Screenshot_2014-07-30-12-03-04_resized

Toevallig twee berichten onder elkaar die mijn blog onderstrepen dat HEMA met de verkeerde dingen bezig is. Een actie zoals de HEMA die voor ogen heeft zou overigens wel weer passen bij een Action. Wellicht dat HEMA hun weer op goede ideeën heeft gebracht. Dat past namelijk bij de verwachtingen die je hebt van Action, ook als werkgever.
Het personeel leeft het merk.

HEMA moet stoppen met kijken naar het kosten plaatje en beginnen met kijken naar innoveren. Zoals het een echte retailer betaamt!

Uitgebreid artikel over HEMA hier.

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

Comments are closed.