Abri, Marketing, Zeeman, bruidsjurk, guerrilla, free publicity
Zeeman, wil je met me trouwen?
14 februari 2016
KLM Werelddeal Weken, Qatar Airways
Qatar Airways heeft Arabische Werelddeel Weken
21 maart 2016

Had Adele V&D wel kunnen redden?

Adele, V&D, retail, concerto, marketing, doelgroep, platenzaak

V&D heeft zijn laatste adem uitgeblazen, dat was het dan! In een tijd dat de retail onder druk ligt, maar tevens de Kalverstraat drukker is dan ooit tevoren, is er geen plek meer voor de V&D.

Hoe heeft het dan toch zover kunnen komen? Hoe kan het dat de Kalverstraat overuren draait, maar dat de V&D de weg kwijt was, maar vooral ook de mensen de weg ernaartoe.

 

Ja, er is afgelopen twee maanden al zoveel geschreven over de neergang van V&D en de andere grote retailers die zijn gevallen. Zo bleek december 2015 niet alleen een feestmaand, maar helaas ook Domino D(ecember) Day voor retail.

 

Online retailers zijn de schuldigen van de ondergang van V&D
Snel wordt er een beschuldigend, en in mijn ogen niet geheel terecht, vingertje gewezen naar de online spelers. Zie ook het plaatje wat door iedereen werd gedeeld.
Online retailer, marketing, V&D, coolblue, Bol.com, Wehkamp, concurrentie

 

De vergelijking met online is ergens zo makkelijk, maar tegelijkertijd ook weer zo onterecht! Ja online is goedkoper shoppen, maar als je zorgt dat je exclusiever bent met exclusieve producten, dan ben je online in ieder geval een stapje voor.
Natuurlijk zijn online spelers een doorn in het oog van de gevestigde retailers die niet zo snel kunnen veranderen. Maar willen ze dat wel?
Geloof me, mensen betalen nog steeds voor de juiste beleving en de juiste toegevoegde waarde. Pas als je dat niet meer kan bieden, dan heb je een probleem. En laat daar dan ook net het probleem zitten bij de omgevallen retailers.

 

Goed vertoeven bij La Place
“La Place was zo goed” een veelgehoorde kreet. Ja, La Place was een ijzersterk concept, voor op een station, voor aan de snelweg, maar niet voor in een winkelcentrum. Je kan dan niet leunen op een La Place. Kijk naar een Bijenkorf, die hebben een hele markt bij hun restaurant op hun bovenste verdieping. Dat is beleving. Ander groot voorbeeld hiervan is het concern Eataly in Italië. Een hele vis- en vleesmarkt bieden je het beste eten. Hier kom je in het weekend naartoe om te eten en om eten te halen voor thuis.
In het weekend ging ik niet gezellig in La Place zitten in het centrum, dan wil ik iets gezelligers, iets exclusievers. La Place van V&D was een mooi concept waar vooral oma’s hun koffie kwamen drinken.
Het restaurant in een warenhuis is niet een plaats waar je toevallig bent en dus maar een broodje eet. Nee het is tegenwoordig een klantentrekker. Dus, “hop” op de bovenste verdieping plaatsen, dan creëer je een klantenreis. En wat dacht je van het toevoegen van alles wat online niet kan bieden, zoals een kapper, een game room voor de jeugd of wellicht een optreden.

 

Was Adele dan de redding geweest van V&D?

Nee, Adele had waarschijnlijk niks voor V&D kunnen betekenen. Maar drie weken geleden fietste ik door de opbloeiende retailstraat, de Utrechtsestraat, in Amsterdam. En tussen de nieuwe mooie winkels, viel me er eentje eigenlijk echt op, Concerto.

Een oude platenzaak (bestaat 60 jaar) met een foto van de immens populaire Adele in de etalage, ze verkochten haar elpee. Maar binnen was het afgeladen op deze bewuste zondag. En pas toen viel bij mij definitief het kwartje. De val van V&D was niet dankzij de online spelers, maar ondanks de online spelers.

Adele, V&D, Utrechtsestraat, Amsterdam, retail, concerto, marketing, platenzaak

 

Deze Concerto, die waarschijnlijk door de grote Free Record Shop geen blik waardig werd gegund zo’n 10 jaar geleden, zat dus stampvol. Met mensen die een muziekplaat kwamen uitzoeken, maar ook met mensen die een koffietje kwamen doen in een exclusieve omgeving. Maar bovenal met mensen die luisterden naar een huiskamerconcert. Ik volg deze platenzaak nu een aantal weken en elke zondag weer zit het vol. En waarom?

 

Zij weten wie hun doelgroep is en hoe ze deze moeten inspireren. Deze doelgroep weet daarom deze platenzaak wel te vinden.

Gideon Tailleur is online marketing specialist en helpt bedrijven effectiever de doelgroep te bereiken op zowel online als offline vlak.

Heb je als bedrijf zelf een leuke campagne waar je een blog over wilt hebben? Je kan mij altijd benaderen via mail of LinkedIn, ik schrijf graag. En met G-Tail bereik ik in ieder geval zo’n 15.000 mensen per maand. Daarnaast schrijf ik ook voor de Adformatie.

 

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

Comments are closed.