Heeft Ronaldo het merk Nike aangerand?

Amsterdamsche vlaggen voor AIDS, promotie event Amsterdam
Is er een medicijn tegen commerciele AIDS farmabedrijven?
24 juli 2018
Cristiano Ronaldo Instagram, Nike, marketing, Adidas, Messi

De afgelopen jaren hebben er nogal wat veranderingen plaatsgevonden in het marketing landschap. Influencer marketing is de trend en merken kiezen er steeds vaker voor om hun geld in te zetten op individuele sporters in plaats van hele teams te sponsoren.

Niet zo gek ook, want individuele sporters hebben via social media een gigantisch bereik. Een bereik dat hele teams nooit zullen bereiken. 

Zo heeft de voetbalclub Juventus bijvoorbeeld op Instagram zo’n 19 Miljoen volgers, terwijl hun beste speler Cristiano Ronaldo er 142 miljoen heeft.

De voetbalwereld zelf heeft al die jaren ook niet stil gezeten.

Tien jaar geleden had je twee grote opkomende voetballers. 

Eentje was dat waanzinnig getalenteerde, braafste jongetje van de klas, genaamd Messi. Andere was die waanzinnig gedreven mannetje, mr perfect, Cristiano Ronaldo.

Adidas besloot voor de soms wat nonchalant ogende, maar ohh zo getalenteerde Messi te kiezen.

Nike voelde zich meer verbonden met de speler die altijd voor perfectie gaat, Ronaldo.

Vanaf 2008 wonnen ze allebei 5 keer de gouden bal (prijs voor beste voetballer ter wereld), waarbij de ander de nummer 2 werd. 

Ze bleken elkaar de afgelopen tien jaar nodig gehad te hebben om het maximale uit hun carrière te halen. Zo kwam Messi halverwege zijn carrière opeens met een metamorfose. Blonde haren, baardje en een hele arm vol tattoo’s. Mogelijk om niet alleen binnen het veld, maar ook daarbuiten aan populariteit te winnen. Hij had goed opgelet hoe Cristiano Ronaldo dat deed.

De ander kreeg juist vanaf het begin te horen dat Messi veel getalenteerder was. En besloot te gaan trainen. Het zorgde ervoor dat hij als eerste op het trainingsveld stond en als laatste wegging om zijn voetbaltechniek maximaal te perfectioneren. De gedrevenheid spatte er vanaf. 

En met succes, want de eerste 5 jaar, vanaf 2008 won Messi 4 keer en Ronaldo 1 keer de gouden bal. De laatste 5 jaar won Ronaldo hem vier keer en Messi ‘slechts’ 1 keer (dit jaar niet meegerekend, want toen won voor het eerst geen van beide de prijs).

Het grote succes van Nike en Ronaldo

Nike had dus goed gegokt. En zeg nou eerlijk, dat past bij Nike: “als je ergens in blijft geloven kan je het bereiken.”

Daarnaast heeft Ronaldo ook op Instagram flink meer volgers en dus “macht” dan Messi. Messi tikt net niet de 99 miljoen aan, terwijl Ronaldo dus op 142 miljoen volgers zit. Klinkt misschien niet zoveel, maar is toch bijna 3 keer alle inwoners in Nederland meer!!

Nu komt echter het gevaar voor een merk. En we zagen het al eerder met bijvoorbeeld een Tiger Woods of een Lance Armstrong.

Als je jouw geld als merk nou op een individu zet en het individu weet zich niet te gedragen.

Ronaldo heeft twee jaar geleden een contract voor het leven getekend bij Nike ter waarde van bijna 1 miljard euro.

Opeens kwam een verkrachtingszaak uit 2009 aan het licht wat de carrière van Ronaldo onder druk zet en daarmee ook zijn contract met het sportmerk. hij schijnt de zaak toentertijd afgekocht te hebben met 375.000 dollar zwijggeld.

Ongeacht dat verkrachting moeilijk te bewijzen zal zijn (zie ook de zaak van die Nederlandse spits). Komt er toch een smetje op het imago. Nike kwam al met een officieel statement dat ze ‘ernstig verontrust’ zijn en de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden. Voor hun te hopen dat het allemaal meevalt. Met hun CR7 lijn, zullen ze waarschijnlijk andere toekomstplannen voor ogen hebben. En mocht nou wel blijken dat Ronaldo zich heeft vergrepen aan dat meisje, tja dan kan je toch wel zeggen dat Nike ook door het voorval wordt aangerand.

Auteur: Gideon Tailleur, Marketing Consultant, helpt merken aan een strategie om de doelgroep te bereiken en te activeren.

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share