Was je dit weekend in Amsterdam? Dan kan het je waarschijnlijk niet zijn ontgaan. Nee, ik heb het niet over de opening van de Noord/Zuidlijn.
Er wordt groots aandacht gevraagd voor AIDS. Bushokjes, vlaggen en zelfs bruggen staan in het teken van de ziekte.
De reden achter deze abri’s is jou wellicht ook al bekend (gezien de aandacht die het krijgt in de media). De 22e Internationale aids-conferentie is namelijk sinds maandag van start gegaan in de RAI. Bij het evenement, dat eens in de twee jaar wordt georganiseerd, worden zo’n 20.000 mensen verwacht uit meer dan 160 landen.
Als marketeer ben ik gevoelig voor de promotie van events en hoe dit wordt aangepakt. Als ik zie hoe Amsterdam de promotie van dit event heeft aangepakt ben ik best wel een beetje een trotse Amsterdammer. Knap werk.
Zo fietste ik vrijdagavond langs de magere brug. En daar zag ik dat de drie Andreaskruisen waren veranderd in drie rode strikjes. Dezelfde strikjes die ik zag terugkomen in vlaggen langs de grachten en op bushokjes.
Toevallig fietste ik ook nog langs de GGD, waar weer dezelfde kruisjes/strikken enorm groot op de pui stonden.
Kortom, de kracht van herhaling in combinatie met duidelijke herkenbaarheid werkt.
Het is mooi om te zien hoe een stad zich inzet voor deze ziekte en dat mensen meer kennis krijgen over de medicijnen die er momenteel zijn en dan vooral tegen het HIV-virus. Medicijnen die ervoor zouden kunnen zorgen dat de ziekte AIDS voorgoed wordt gestopt.
Toch roept het bij dezelfde marketeer, die net nog zo positief gesteld was, dubbele gevoelens op. Twee weken geleden keek ik namelijk de documentaire op Netflix ‘Dirty Money’. Dit gaat over bedrijven die medicijn patenten overkopen en deze medicijnen vervolgens veel duurder verkopen. Zo steeg de prijs van de Dataprim-pil, die hiv-patiënten voor infecties moet behoeden, van de ene op de andere dag van 13,50 dollar naar 750 dollar per pil. Google voor de grap anders even op de naam “Martin Shkreli”.
Zo mooi als we dus met een collectief staan om een wereldwijd probleem positief onder de aandacht te brengen, zo wrang is het dus dat de oplossing vaak ligt bij commerciële bedrijven. Die hebben geen marketing nodig, maar pure afhankelijkheid van patiënten.
Gister fietste ik langs de RAI en zag daar “free admission” staan. Ik besloot uit nieuwgierigheid even binnen te lopen bij het event en de media publiciteit werkte dus. Er waren veel mensen van over de wereld en ook veel vrijwilligers viel me op. Er hing een hele gemoedelijke sfeer met veel saamhorigheid. Mooi om te zien. Ik zag daar ook een aantal beurstandjes van bedrijven die preventie bieden. En toen moest ik gelijk denken aan die documentaire.
Medicijn tegen commerciële farmaceutisch bedrijven die enkel uit zijn op winst
Hopelijk valt al die mooie en positieve media aandacht niet ten gunste van de bedrijven die nooit een marketing afdeling nodig zullen hebben, gezien het geld toch wel binnenkomt.
We hebben dus medicijnen om HIV verspreiding uit te roeien, nu moeten we alleen nog een medicijn uitvinden om de verspreiding tegen te gaan van de commerciële farmaceutisch bedrijven die enkel uit zijn op winst voor aandeelhouders. Die bedrijven zijn misschien nog wel een grotere bedreiging dan het virus zelf.
Amsterdam, keep up the good work.
Auteur: Gideon Tailleur
Ik ben online Marketing Consultant voor G-Tail Marketing. Veel bedrijven ondervinden een grote uitdaging met online marketing om de doelgroep te activeren. Jij ook? Neem contact op met ons. Wij helpen bedrijven snel resultaat te behalen met online marketing campagnes.
Linken op LinkedIn kan altijd.