Marketing hit Galatasaray, genaamd Sneijder

Bergen met geld aan de top van Alpe d’HuZes
23 juli 2013
Van babyboom naar Bugaboom
23 juli 2013

Afgelopen week was te lezen dat Galatasaray met de komst van Sneijder een verkoop van dertig duizend shirts verwachtte, enkel in de eerste paar dagen, de periode daarna verwacht de club namelijk nog eens dertig duizend shirts van de hand te kunnen doen. Oftewel de verwachting is een bedrag van 2,6 miljoen op te halen puur met de verkoop van de shirts en dan moet de sportieve plicht van Sneijder nog beginnen. Hij werd als ware held ontvangen en nog zonder te voetballen is de man al een ware hype.

Of het sportief goed gaat uitpakken moeten we dus nog maar bezien, maar Marketing technisch heeft het in ieder geval al zijn vruchten afgeworpen. Nu al heeft het aantrekken ervoor gezorgd dat Galatasaray en hiermee zelfs het Turkse voetbal internationaal meer op de kaart wordt gezet. En dat voor “slechts” een bedrag van 7,5 miljoen, waar dus alweer voor 2,6 miljoen aan shirts van over de toonbank zullen gaan. De komst van Sneijder zal ook zorgen voor openingen van andere topspelers. Naar verluidt komt bijvoorbeeld Drogba.

Dus het voetbal zal aantrekkelijker worden, meer voetbalkaarten zullen verkocht worden, kijkcijfers zullen toenemen en als dan ook nog sportief gezien goede resultaten worden geboekt. Kan het zomaar zijn dat het Turkse voetbal sportief en commercieel gezien in de lift zit.

Als Nederlander is het ook mooi om te zien wat een andere Nederlander teweeg kan brengen, daar ben ik wel chauvinist genoeg voor. En dat ik mijn verhaal begin met de verkoop van shirts heeft ook te maken met het feit dat ik dat juist interessante materie vind. Zo zagen we ooit de speler Beckham aangetrokken worden door Real Madrid voor 30 miljoen, terwijl zijn shirt verkoop het eerste jaar alleen al 42 miljoen opbracht. Je zou haast denken dat het Marketing technische aspect hier nog belangrijker was dan de sportieve plicht die Beckham had. Ja voetbal is dus marketing. Misschien kunnen wij marketeers dan ook wel mee gaan scouten voor voetbalclubs.

Overigens betekent dit ook dat je sportieve visie dan ook terug zou moeten komen in de Marketing. In Nederland, ondanks dat we ons niet snel gek laten maken, kunnen we hier nog wel wat slagen maken. Ik pak weleens een wedstrijd van Ajax in de Arena en daar viel mij op dat in de etalage van de supporterswinkel allemaal shirts van Sigthorsson werden getoond. Vanuit twee oogpunten is dit eigenlijk erg opmerkelijk. Deze speler heeft nog maar minimaal gepresteerd bij Ajax wegens blessureleed, en de visie van Ajax is om de jeugd een kans te geven. Daarnaast benadrukt het nog maar eens waar de zwakte binnen Ajax ligt momenteel, namelijk in de spits. Ik kan me toch niet voorstellen dat dit shirt nu als warme broodjes over de toonbank gaat. Mijn voorstel aan de nieuwe Marketing directeur, Edwin van der Sar, zal dan ook zijn om ook in de etalage de jeugd een kans te geven of het anders toch misschien weer eens proberen met een shirt van Sneijder.

– See more at: http://www.marketingonline.nl/bericht/marketing-hit-galatasary-genaamd-sneijder#sthash.E4IHN97a.dpuf

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share