Zowel de formule 1 coureur Max Verstappen als de atleet Dafne Schippers hebben een behoorlijk snel weekend achter de rug. Goed nieuws voor sponsoren als Red Bull, Nike en ook Ziggo (die zowel Dafne als Max sponsort).
Beide natuurlijk geweldige sport resultaten die ervoor zorgen dat je weer trots bent om Nederlander te zijn.
Het merk Dafne Schippers
Vooral Dafne wil ik hierin als merk uitlichten, vooral vanwege haar immense reclameuiting van Nike bij de Berlagebrug te Amsterdam (zie foto’s).
Dafne wist twee gouden plakken te behalen, een heerlijk resultaat met de Olympische Spelen voor de deur. Het hadden er zelfs 3 kunnen zijn, maar de 200 meter liet ze schieten met het oog op deze Olympische spelen. Ze ligt dus op koers.
Daarmee is Dafne in ieder geval weer het snelste vrouwelijke merk ter wereld op de 100 meter.
Niet alleen in snelheid op de atletiekbaan gaat het merk snel. Ook qua bekendheid is deze ster rijzende en dat is geweldig om te zien. Een sympathiek merk met een hoge gun factor waarvan het vakmanschap eraf straalt. Nike heeft dit goed gezien en is hier goed op ingesprongen. Het merk Dafne is hot.
Door te focussen ga je van “very good” naar “best-in-class”
Dafne is niet alleen een voorbeeld voor de sportwereld, maar in mijn optiek ook een uitstekend voorbeeld voor de zakenwereld.
Zij was namelijk een allrounder binnen de atletiek die overal heel goed in mee kon komen. Echter, tegen de wil van anderen in, was ze ervan overtuigd dat als ze zich zou focussen op slechts 1 item, de sprint, ze dan pas het maximale kon halen uit haar carrière. De keuze dus tussen “very good” en “best”. Een lastige keuze waar ik veel bedrijven mee zie worstelen. Het bleek echter letterlijk en figuurlijk een gouden keuze. Focussen en het vertrouwen erin hebben loont dus als je echt de beste wilt zijn.
Steiger campagne van Nike in Amsterdam
Afgelopen week viel mij een enorme Nike reclame op. Nu ben ik niet snel ondersteboven van een reclame. Maar dit “doek” op Victorieplein, waar ik dagelijks langsfiets, vind ik fantastisch. Het straalt zoveel power uit.
Als we het dan toch over snelheid hebben. Dit laat mijn marketing hart echt sneller kloppen.
Dafne geeft hiermee niet alleen de atletiek kleur, niet alleen de Olympische Spelen kleur, maar ook Amsterdam en de reclame.
In mijn optiek zijn Nike en Dafne twee merken die elkaar optimaal in hun kracht zetten.
@Dafne, met Rio voor de deur heb ik 1 boodschap: “Just do it!”
Gideon Tailleur is marketing specialist en helpt bedrijven de brug te bouwen tussen online en offline. Zowel strategisch als uitvoerend. Je kan altijd met me linken op LinkedIn voor vragen.