Durex, Etos, condooms, marketing, waardeperceptie, sex
Etos maakt sex betaalbaar rond feestdagen
15 december 2016
Marketing specialist, LinkedIn ambassador, speaker, online marketing
Are email adresses “the new marketing gold”?
31 mei 2017

Is de marketingcampagne van de VVD optimistisch genoeg?

VVD, marketingcampagne, verkiezing, D66, Rutte, optimist

Morgen wordt er weer gestemd en de grote vraag is: “hoe ga je als partij het vertrouwen winnen van de kiezer?”.

Het is een vraag waar veel merken ook dagelijks mee worstelen in hun marketing campagnes: “hoe ga ik het vertrouwen winnen van de klant?”.

De aanval kiezen
Een trend overheerst om continu in de aanval te gaan, zodat de tegenpartij in de verdediging moet. Met als grootste voorbeeld natuurlijk ook nog vers op het netvlies Trump en Clinton die elkaars zwakte probeerde te vinden om hier vervolgens de aanval op te openen.

Zelf ben ik nog zwevende kiezer. Er is namelijk geen enkele partij die mijn behoefte volledig invult. Toch voel ik meer dan ooit de behoefte om een stem uit te brengen. Wellicht ook wel door Brexit en de Amerikaanse verkiezingen nog vers in het geheugen.

Interessant is het dan ook om te zien welke strategie de partijen inzetten. Daarbij viel het mij op dat de oppositie van het huidige kabinet afgelopen maanden dacht de VVD pootje te kunnen lichten door de aanval te openen op de lach van Mark Rutte. De lach was zijn zwakte dachten ze. Hij werd neergezet als de persoon die problemen alleen maar weglachte.

Van zwakte naar sterkte
Het antwoord hierop van de VVD kwam slim terug in de tv- en radio-reclame. In de campagne vroegen ze de kiezer: “wat heb je liever een optimist of een pessimist?”. Niks geen verdediging. Ze hebben de zwakte van Rutte in een klap omgedraaid naar een sterkte. Niemand durft nu meer te zeggen dat Mark Rutte te veel lacht. Want dan worden ze gelijk weggezet als de pessimist.

Toen ik deze commercial voor het eerst zag, dacht ik: “wat een ijzersterke campagne”. Er is goed over nagedacht door de marketingafdeling van de VVD.

De CDA moet dat ook gezien hebben en hebben gedacht dat hier wat te halen was. Met hun radio-reclame “Papa wat is een optimist? Papa wat is een pessimist?”.

Helaas slaan ze in mijn ogen de plank hiermee mis, er zit geen eigen CDA-gevoel bij. Ik denk onbewust namelijk aan de VVD als ik hun reclame hoor.

Als merk zal je soms ook moeten kijken hoe je een zwakte kan omdraaien in een sterkte. Een argument dat tevens dicht bij de uitstraling ligt en een stukje kwetsbaarheid toont. Zo ga je klanten voor je winnen!

Kop noch staart aan te vinden
Overigens wel jammer dat de marketingafdeling van de VVD niet allemaal hetzelfde denkpatroon hebben gehad. Zo sterk als de tv-/radio-commercial is, zo zwak vind ik de abri-campagne. Een nietszeggende keuzevraag over woorden of zinnen met de term ‘kop’?

Optimistische gedachte, denk ik, dat je hiermee kiezers voor je wint.

VVD, marketingcampagne, verkiezingen, kopvodden, CDA

 

Gideon Tailleur online marketing specialist trainer

 

Gideon Tailleur is marketingspecialist en helpt bedrijven met hun online marketing strategie. Zowel strategisch als uitvoerend. Linken op LinkedIn is altijd interessant!

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

Comments are closed.