Deze dwaze dagen hebben hun werk gedaan en zijn “helaas” niet meer.
Afgelopen maand kreeg ik een mail van de KLM met de Werelddeal Weken naar Bali. En ik besloot impulsief te boeken. Naar Bali dan, maar niet met de KLM. Te duur, de vanaf prijzen bleken een wassen neus.
Qatar Airways had geen Werelddeal Weken, maar wel een beduidend lagere prijs naar de bestemming en dezelfde vliegtijd.
KLM kon niks voor mij betekenen
Voorafgaand aan mijn boeking besloot ik KLM nog wel te mailen of ze ervan op de hoogte waren dat hun vluchten zo’n €300,- duurder waren. Als liefhebber van KLM heb ik er best een extra bedrag voor over om met hun te vliegen, maar boven de €150,- is voor mij de keuze snel gemaakt. “Helaas”, was hun reactie, ze konden niks voor me betekenen. Maar bovenal, kon ik niks voor hun betekenen.
Prijzen Arabische vliegtuigmaatschappijen
Pal voor mijn vlucht met de Dreamliner van Qatar Airways las ik nog dat de KLM onder druk staat door de Arabische vliegtuigmaatschappijen, mede door de oneerlijke prijsconcurrentie. Na mijn vlucht weet ik dat het veel verder gaat dan prijs. Het draait bij Qatar Airways ook vooral om service en comfort.
En waar wij Nederlanders vinden dat KLM zo vooruitstrevend is met hun video’s. Qatar Airways is misschien nog wel vooruitstrevender. Zie maar het “safety” filmpje, waarmee zij hun vlucht starten. Messi,Neymar en Suarez leggen in een ludieke video uit hoe je veilig kan handelen tijdens een vlucht.
Maar Qatar Airways is niet de enige vliegtuigmaatschappij die voetbal weet te integreren in de marketing. Ook Emirates weet hier wel raad mee. Overigens biedt Emirates zelfs gratis Wi-Fi tijdens de vlucht voor alle passagiers.
De Abri campagne van onder andere Qatar Airways
De consument kan niet meer heen om de Arabische vliegtuigmaatschappijen. Deze week werd dat nog eens benadrukt met de abri’s van zowel Qatar Airways, Emirates als ook Turkisch Airlines (weliswaar geen Arabische vliegtuigmaatschappij).
En vooral hun boodschap. GEEN van hun heeft het over prijs namelijk. Maar over de bestemming uitbreidingen!
En KLM, die verre van prijsstunter is. Adverteert nog alleen op vluchten in de “uitverkoop”.
Werelddeals vind je misschien niet langer meer bij de KLM, maar bij de vlucht vergelijkers zoals een vliegtarieven.nl.
Deze blog verscheen eerder deze week ook op de Adformatie
Gideon Tailleur is online marketing specialist en helpt bedrijven effectiever de doelgroep te bereiken op zowel online als offline vlak.
Heb je als bedrijf zelf een leuke campagne waar je een blog over wilt delen binnen jouw doelgroep? Je kan mij altijd benaderen via mail of LinkedIn, ik schrijf graag. En ben ook nog eens vaste blogger van de Adformatie.
Of wellicht durf je het aan om mij te laten schrijven over de nieuwe campagne van jouw bedrijf?