Vorige week stond ik op de piste van Kaprun. En het was exact daar, op zo’n 2500 meter hoogte, dat ik me ervan bewust werd hoe sterk het Italiaanse woord “quattro” is geladen door het Duitse automerk Audi.
Op veel piste bordjes stond “Home of quattro”. Ik moest onbewust al aan Audi denken, maar had eigenlijk geen idee had of dat ook daadwerkelijk het merk was wat erachter zat. De naam Audi stond namelijk nergens. Nu denk je misschien dat het logisch is dat Audi erachter zit. Maar dit is eigenlijk alles behalve logisch.
Geniale branding wat Audi met quattro heeft gedaan?
Voor de goede orde, quattro betekent letterlijk ‘vier’ in het Italiaans. Vroeger hadden we ‘Four-wheel-drive’, maar Audi heeft dit vertaald naar quattro, oftewel enkel ‘vier’. Hoeveel getallen hebben het nou daadwerkelijk geschopt tot merknaam? Waarbij je dus daadwerkelijk aan het merk denkt als je het getal hoort.
Met andere woorden het Duitse autobedrijf Audi heeft niet alleen een Italiaans woord gebruikt, maar deze ook geclaimd en daarmee wellicht ook gelijk een stuk Italiaanse trots. Kan ik mij zo inleven in de Italiaanse cultuur. Of zullen ze zich in Italië gevleid voelen dat ze quattro hebben gebruikt in plaats van het Duitse woord ‘vier’.
Maar daar sta je dus op een Oostenrijkse piste, waarbij de plaatselijke bevolking nauwelijks Engels spreekt, Duits de gangbare voertaal is. En in de openbare ruimtes ook de schrijftaal. Behalve de ‘Engelse’ tekst ‘Home of quattro’ dus.
Pas halverwege mijn wintersport kwam ik erachter dat er een Ice Camp was gebouwd. En het verband wat ik in mijn hoofd had gelegd met Audi klopte dus. Hoofdsponsor van het Ice Camp was namelijk Audi, home of quattro (zie hierboven op de foto).
Ice Camp bleek een ijsbar midden op de piste gebouwd in een iglo. En de autogigant had kosten nog moeite gespaard een Audi in te parkeren in de iglo.
Waarom ‘Home of quattro’?
Wikipedia gaf de volgende info: In de jaren 70 was een fabrikant van sneeuwkettingen zijn product aan het testen in Oostenrijk. Audi was bezig een product te ontwikkelen voor autosport met nog een betere acceleratie en wegligging en dan ook vooral met lastige wegliggingen. Het was dan ook in Oostenrijk dat de monden letterlijk open vielen toen deze Audi 80 met uitsluitend winterbanden de auto met sneeuwkettingen letterlijk voorbij stoof.
Quattro was geboren. En vandaar waarschijnlijk ook hun home of quattro.
Ik ben wel benieuwd wie de auto uiteindelijk naar beneden mag rijden…
Auteur: Gideon Tailleur
Ik ben online marketingspecialist voor G-Tail Marketing. Veel bedrijven ondervinden een grote uitdaging met online marketing om de doelgroep te activeren. Jij ook? Neem een contact op met ons. Wij helpen bedrijven snel aan inzichten en om resultaat te halen met online marketing campagnes.
Linken op LinkedIn kan altijd.