Ryanair: With prices this cheap, shut the f*ck up

Crosslogistiek, multidistributie, omnivoorraad? Who cares, wij voeren toch crosschannel!
23 juli 2013
Oger verruilt paskamers voor kleedkamers
23 maart 2014

Vorige week deed ik het weer. Twee uur lang mijn ziel ter beschikking stellen aan spam. Voordat ik hier aan begon had ik twee weken lang vol bewondering de Italiaanse kust bekeken en met name de Afrikanen die daar in grote getale over het strand liepen. Met een hoeveelheid producten rondom hun lichaam waar menig winkel jaloers op zou zijn, struinen ze elke dag het strand af op zoek naar afnemers.

Om hun kansen te vergroten kan het voorkomen dat één persoon zowel schoenen, opblaas krokodillen als hoeden verkoopt. Gemiddeld elke drie minuten krijg je er wel mee te maken, strand spam. Maar daarom is het strand ook voor iedereen en is toegang gratis. Echter gedurende deze twee weken heb ik de verkopers er niet op kunnen betrappen dat ze ook daadwerkelijk spullen verkochten. Kortom, verbazingwekkend! Maar nu op weg naar huis in het vliegtuig zag ik voor het eerst de gelijkenissen. Niet gratis alleen, wel voor iedereen toegankelijk.

Maar waarom betaal je toch voor iets waarbij je je ziel volledig beschikbaar stelt aan alle mogelijke spam. Omdat je veel minder betaalt dan normaal!
Deze waterval van spam staat bij de mensheid beter bekend als Ryanair. Een bedrijf wat alles wat ook maar een beetje naar service neigt te gaan te grabbel gooit. Maar dat kan ook prima want het schept totaal geen verwachting bij de klant. Of juist wel, maar dan de verwachting dat je echt helemaal niets hoeft te verwachten. En waar de consument normaal zoveel waarde hecht aan service, zo anders is dit in de luchtvaartsector. De consument schijnt het principe “service” totaal overboord te gooien voor een goedkope vlucht. Het is dan ook niet voor niets dat Ryanair het zo goed doet, economisch gezien.

Helemaal een groot contrast is dan wel de Starbucks op vliegveld Eindhoven waar een gigantische rij voor staat met mensen die graag €5,- voor een koffie willen betalen, terwijl ernaast een AH to Go is waar je voor €1,25 zonder rij je koffie kan halen.
Maar een vlucht met Ryanair is dus verre van service gericht, beginnend bij het boeken van je vlucht. Je moet een waslijst invullen van producten die niet wilt aanschaffen, nee geen koffer, ook geen auto, hotel hoef ik niet en reisverzekering heb ik al. Doe je net iets te lang over het invullen, kan je weer opnieuw beginnen. Met de kans dat de vlucht weer wat duurder is geworden inmiddels.
En je bagage een kilo te zwaar dan ben je gelijk weer wat euro’s lichter. Er zijn altijd wel mensen bezig met het reorganiseren van hun koffer op het vliegveld. Een enkeling heb ik zelfs zijn kleding zien weggooien. Een kledingbox voor ontwikkelingslanden zou op de luchthavens dan ook zeker niet misstaan.

Verder hoef je op ruimte in je stoel niet te rekenen. En het kan voorkomen dat je je koffer ook nog tussen je benen moet houden tijdens de vlucht. Maar mij hoor je niet klagen. En niemand niet.
Zelfs niet als je gedurende twee uur lang gespamd wordt met van alles en nog wat. Krasloten, eten/drank, telefoon kaarten, buskaarten, luchtjes en zelfs horloges van Engelse voetbal clubs komen voorbij. Op wat drank en eten na zie ik ze niets werkelijk waar niets van dat alles verkopen. Een beetje zoals de Afrikanen op het strand dus.
Daarom lijkt me een campagne zoals een student van de Miami Ad School Europe Berlin, afgelopen jaar als project gemaakt heeft (zie link) helemaal niet zo gek. Nou ja op het feit na dan dat ik Ryanair niet in campagnes zie investeren, hebben zij niet nodig, verwachtingen scheppen dan: Ryanair with prices this cheap, shut the fck up

– See more at: http://www.marketingonline.nl/bericht/ryanair-with-prices-this-cheap-shut-the-fck-up#sthash.WtWejqPI.dpuf

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share