Tony's Chocolonely, Tony Chocolony, marketing paaseieren, social media, paaseitjes, Albert Heijn, chocola
Merci, Tony’s Chocolonely, dat jij er voor me bent!
20 februari 2018
Audi, home of quattro, Q3, Q4, Q5, Kaprun
Quattro tot grote hoogtes gebracht door Audi
5 april 2018

Suit Supply campagne stelt 2 man teleur

Suit Supply campagne, marketing, Wrangler, We, Mango

“Die nieuwe Suit Supply campagne he, Gideon, wat vind jij er eigenlijk van?”

Deze vraag werd me vorige week door twee verschillende mannen gesteld.

Begrijpelijk ook. Ik heb als marketingspecialist namelijk altijd wel ergens een mening over. Laat staan als het ook daadwerkelijk gaat over de nieuwe Suit Supply campagne gaat.

Shocking Suit Supply campagne
Nu komt Suit Supply dus (weer) met een “schokkende” reclame uiting, dan moet ik zeker wel een mening hebben. Dat heeft iedereen.

Helaas, deze twee mannen moest ik echter teleurstellen. Ik heb namelijk geen mening over deze campagne. Ik probeer het al een aantal dagen, maar het lukt me maar niet om er een mening over te vormen.

You win some (volgers), You lose some (volgers)

‘Maar’, zei een van die personen dan, ‘wist je dat de Suit Supply campagne al 15.000 volgers heeft gekost op social media’. Ik moest bekennen dat ik dat niet wist. ‘Wat zeggen volgers soms?’ Misschien waren dat wel volgers die nooit een pak hebben gekocht en Suit Supply puur hebben gevolgd omdat ze stiekem hoopte dat er nog meer ondeugende, lichtelijk seksistische vrouwen abri’s zouden komen.

‘Kan je dan niet zeggen dat de campagne uiteindelijk geslaagd is doordat ze die volgers er weer bij hebben gekregen?’ Nee, want ook die volgers zijn waarschijnlijk geen graadmeters voor klanten. Misschien mensen die sympathie hebben voor de campagne, maar verder nooit een pak zullen kopen.

Wat je in ieder geval merkt is dat er over en weer veel op wordt gereageerd door de voor- en tegenstanders. Behalve ik. De marketeer, die altijd een mening heeft, dus niet.

Had ik de campagne als marketeer zelf bedacht? Nee, zeker niet. Waarom niet dan? Omdat ik bij mijn klanten altijd check, ‘wie is de doelgroep en hoe spreek je deze doelgroep het meeste aan?’.

Ik blijf dan ook met een aantal vragen achter:

  • maken ze de doelgroep nou breder door de openheid of eerder smaller door de focus?
  • weegt het risico van afbreuk op tegen de winst van de free publicity?
  • werd Suit Supply teveel ‘mainstream’ met de verkeerde doelgroep en wilde ze weer exclusiviteit voor de zelfverzekerde man?
  • wordt hier goedkoop gescoord over de rug van de homo-community of wordt de community hier een goede dienst bewezen?
  • hoe erg vindt eigenaar Fokke de commotie nou daadwerkelijk?

Hoe verbaasd was Suit Supply nou daadwerkelijk over de commotie?

Een ding is zeker. Fokke wist wat hij hiermee zou bereiken aan publiciteit en was zeker niet verbaasd. Hij wil shockeren. Anders had hij wel gewoon twee mannen getoond die elkaars hand vasthouden. Maar dan was de afbreuk misschien te groot (te weinig publiciteit). En gezien het verleden van Suit Supply campagnes is het dat toch wel een belangrijke drijfveer.

Misschien duurde het Fokke nog te lang voordat er bushokjes vakkundig werden getransformeerd tot walk-in closet.

Bushokje, Suitsupply, Wrangler, We, Mango

Ik, de doelgroep, fietste deze week langs een paar bushokjes en zag daar die ‘aanstotende’ Suit Supply campagne. Het viel me op. Ik kon mezelf er alleen niet mee identificeren. Maar het viel dus wel op. Dat zeker.

Tegelijkertijd zag ik uitingen van Wrangler, We en Mango. Ook daar ben ik de doelgroep (denk ik). Die uitingen vielen me nu ook pas op. Vooral omdat ze er allen hetzelfde uitzagen. Ook daar kon ik mezelf eigenlijk niet mee identificeren. Op elk van deze uiting had zelfs elkaars naam onder kunnen staan. Behalve het merk van Suit Supply.

Auteur: Gideon Tailleur 

Gideon Tailleur online marketing specialist trainer

 

Gideon Tailleur is online marketingspecialist voor G-Tail Marketing. Helpt bedrijven snel resultaat te halen in online marketing campagnes. Zowel strategisch als uitvoerend.

Linken op LinkedIn kan altijd.

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

Comments are closed.