Wordt “NL Ziet” de Whatsapp van het TV kijken?

Van babyboom naar Bugaboom
23 juli 2013
Crosslogistiek, multidistributie, omnivoorraad? Who cares, wij voeren toch crosschannel!
23 juli 2013

RTL kondigde 15 november een samenwerking aan met de publieke omroep, namelijk NL ziet. Met NL Ziet kan je tot een jaar terugkijken naar tv-programma’s en kan je zelfs tot een week vooruit kijken. De initiatiefnemers willen NL Ziet aanbieden op alle apparaten. In de eerste periode zal NL Ziet echter alleen voor Windows, OS X en Linux beschikbaar zijn.

Bij het gebruik van de dienst betaal je één abonnement voor alle content, zonder reclames. Voor een vast bedrag per maand heb je hierdoor dus toegang tot de betaalde films en series van RTL, SBS en de NPO.
Het zal een kwestie van tijd zijn dat dit dus ook op alle smart TV’s te verkrijgen is. En na Netflix (onbeperkt series en films kijken) is hiermee dus weer een extra dimensie aangebracht in de TV wereld. En dus ook onbeperkt een dienst afnemen exact aan te passen op het gedrag van de consument.

Grote vraag die nu dus heerst in mijn beleving, in hoeverre gaan wij als consument ons gedrag hier snel op aanpassen. Oftewel zien we na Skype en Whatsapp nu weer een bedreiging opkomen voor de standaard content aanbieders als een UPC, Ziggo en KPN door opkomst van internet.

Met de komst van Smart TV’s zullen we NL Ziet dus in één keer kunnen zien als een concurrent van de traditionele aanbieders, aangezien je dus in de toekomst met een internet aansluiting en een smart TV je programma kan kijken waar en wanneer je dit wilt. Ervan uitgaande dat er ook een “Netflix” voor sport komt, kan de consument met deze losse abonnementen dus helemaal worden voorzien in zijn vraag

Mocht dit nou echt in sneltrein vaart worden opgepakt door de klant, betekent dit dus ook dat de omroepen een concurrent worden van hun eigen inkomstenbron, namelijk adverteer ruimte. Naar mijn idee zal NL Ziet dus zo lang mogelijk willen vasthouden aan de traditionele manier van TV kijken met NL Ziet als een soort van add-on. Vraag blijft alleen, hoe lang kunnen alle spelers dit nog volhouden? Er zal namelijk een omslagpunt komen dat omroepen gaan leven van abonnementen en niet meer van advertenties.

– See more at: http://www.marketingonline.nl/bericht/wordt-nl-ziet-de-whatsapp-van-het-tv-kijken#sthash.tci967c8.dpuf

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share