Actiepakkers en marketing trucjes trekkers 1+1 gratis aanbieding
11 marketing trucjes waar we als consument altijd in trappen
19 november 2015
Louwmans lood. winnaar loden leeuw, slechtste slagzin
Louwmans Loden leeuw voor slechtste video content 2015!
18 december 2015

Hé Booking.com, ik had toch geen stalker geboekt?!

Booking.com marketing, doelgroep, vrienden, retargetting, stalken

Vorige week was ik bij een seminar van “school of life”. Op een filosofische benadering wordt er stil gestaan bij dingen in het leven. Zo ook bij de leer van Aristoteles.

Hij onderscheidde 3 soorten vrienden:
– vrienden voor het plezier (bijvoorbeeld kroeg vrienden)
– vrienden voor het nut (bijvoorbeeld collega’s)
– vrienden zonder bijbedoelingen.

Er kan uiteraard overlap bestaan tussen 2 of zelfs 3 groepen.

Merkfilosofie
Als marketing filosoof bracht me dit bij een verband naar merken. Je hebt van die merken die je alleen maar plezier geven (snoep merken bijvoorbeeld). Anderzijds heb je merken die je omarmt vanwege hun nut (bijvoorbeeld banken).

Maar zoals ook bij vrienden gaat het allemaal goed, totdat een vriend zichzelf probeert binnen te dringen in een andere categorie dan waar jij hem graag ziet. Bijvoorbeeld die vriend die jouw computer maakt (erg nuttig), maar die je dan weer weken op sleeptouw moet nemen naar de kroeg. Je bedenkt dus goed van tevoren hoe defect je computer daadwerkelijk is.

Mijn nuttige reisvriend: Booking.com
Dit geldt dus ook voor merken. Voor mijn reis pleziertjes gebruik ik Booking.com om mijn hotelovernachting te boeken, een extreem nuttige connectie kan je wel zeggen. Toen ik bijvoorbeeld in Brazilië aan het rondreizen was kon ik voordat ik bij een plaats aankwam al even checken of er overnachting mogelijkheden waren en welke prijs categorie. Het gaf me tevens een goede onderhandelingspositie.

Booking.com beheerst retargetting marketing als de beste
Echter, laatst zocht ik even voor een vriend uit wat de mogelijkheden zijn rond oud&nieuw in een bepaalde stad. Waarna ik op alle sites die ik bezocht banners te zien kreeg of ik nog wilde boeken en tevens dat er nog maar een paar plaatsen vrij zijn. Vervolgens kreeg ik dagelijks een email in mijn mailbox voor een reis die ik dus zelf niet wil maken. Goede retargetting technologie dus.

Nu snap ik als marketeer dat het goed is voor de conversie en dat ik een gewillige prooi ben op dat moment. Daarnaast is deze online marketing techniek het beste voor de ROI (return on investment).
Maar toen mij het volgende overkwam werd het me toch iets te gek. Twee weken geleden boekte ik namelijk daadwerkelijk een overnachting voor mezelf en ook toen werd ik nog weken achtervolgd met de aanbieding van iets dat ik al geboekt had!

Retargetting dat aanvoelt als stalken
Kortom, het van oorsprong Nederlandse bedrijf, opgericht in 1996, blijft me achtervolgen. Ik ben nog nooit gestalkt in mijn leven, maar ik heb bijna een vermoeden dat het zo zou kunnen aanvoelen.

Beste vrienden?
Booking.com heeft zichzelf een onmisbare positie verschaft in de reisbranche en ik kan niet om de site heen als ik wil reizen, maar beste vrienden gaan we op deze manier echt niet worden!

Auteur: Gideon Tailleur is omnichannel marketing specialist en helpt bedrijven slimmer en effectiever de doelgroep te bereiken en daarnaast ook te activeren. Mail: gideon@g-tail.com

Volg G-Tail ook op Facebook!

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

Comments are closed.