Mayweather en McGregor bij Face off, marketing, bokswereld, gevecht, sponsors, miljard
Mayweather en McGregor geven marketing rake klappen
24 augustus 2017
Suit Supply campagne, marketing, Wrangler, We, Mango
Suit Supply campagne stelt 2 man teleur
8 maart 2018

Merci, Tony’s Chocolonely, dat jij er voor me bent!

Tony's Chocolonely, Tony Chocolony, marketing paaseieren, social media, paaseitjes, Albert Heijn, chocola

Wie kent de chocola van Merci niet?
Laat staan de kreet waarmee het merk in de jaren ’90 doorbrak: ‘Merci dat jij er voor me bent’.

Het bleek een gat in de markt om op deze manier chocola als gift item aan te bieden. De bijpassende naam, de verpakking en dus die geweldige kreet sloten perfect op elkaar aan en mensen liepen er mee weg. Traditionele marketing was hierin een belangrijke motor.

Een prima ‘bedankje’
Voor die tijd was het ‘luxe’ chocola met verschillende variaties die je uitnodigde om meer van hetzelfde te proeven. De chocolaatjes verkregen hun luxe uitstraling mede door hun doorzichtige folie met een gouden wikkel eromheen, elk chocolaatje apart verpakt. Heel chique dus. Laat ik het zo zeggen met Merci als cadeau kon je zeker bij iemand aankomen als je degene wilde bedanken.

 

Tussen nu en die befaamde jaren ’90 is er echter een hoop veranderd. Zo is de manier hoe merken de consument moeten bereiken en enthousiasmeren veranderd door de opkomst van online. Maar ook in de wereld van chocola zien we de nodige beweging. Fair trade is een belangrijkere positie in gaan nemen in de branche. Verpakkingen zijn veranderd naar retro uitstralingen, zoals we die voor ogen hebben uit ‘Sjakie en de chocoladefabriek’. En we kregen te maken met vernieuwende smaken. Mede dankzij die ene nieuwe speler, Tony’s Chocolonely.

Opkomst van ‘Salted caramel’

Ik weet niet of zij er debet aan zijn geweest, maar mijn chocola moet minimaal zeezout bevatten wil mijn vriendin mij nog binnenlaten in huis. Of het nou gaat om chocola, taart, stroopwafels of zelfs parfum de term ‘salted caramel’ is een waar begrip aan het worden.

Van de week kreeg ik een eierdoosje met 12 paaseitjes erin voorgeschoteld van Tony’s Chocolonely. Mijn vriendin natuurlijk blij, maar de marketeer in mij was stiekem ook een beetje verdrietig. Niet om Tony’s Chocolonely. Het is natuurlijk geweldig hoe dit merk deze markt op creatieve manier aan het veroveren is. Maar ik moest ook weer even terugdenken aan Merci.

Tony Chocolony, Merci, marketing, Tony's Chocolonely, paaseitjes, Albert Heijn, chocola

Hoe hebben zij het toch zover kunnen laten komen? Van enige creativiteit is allang geen sprake meer. Als ik aan het merk denk, denk ik vooral aan hoe de boxen van Merci nu ‘ondankbaar’ aan het wegkwijnen zijn in de Action en de Kruidvat. Misschien dat ze het als prijzenpakker nog wel goed doen, maar dat laatste beetje luxe uitstraling wat het had is toch wel als ‘chocola’ voor de zon verdwenen.

Jammer dat sommige merken niet kunnen doorpakken. Tegelijkertijd ben ik dankbaar dat we er met nieuwe merken weer een hoop creativiteit bij krijgen. Zowel op productniveau als op de manier zoals de consument wordt geactiveerd.

 

Vond je deze blog leuk? Volg dan G-Tail op LinkedIn, dan blijf je lekker update!

Auteur: Gideon Tailleur 

Gideon Tailleur online marketing specialist trainer

 

Gideon Tailleur is online marketingspecialist voor G-Tail Marketing. Helpt bedrijven snel resultaat te halen in online marketing campagnes. Zowel strategisch als uitvoerend.

Linken op LinkedIn kan altijd.

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

Comments are closed.