iBeacons, wat is het nou precies?

Voor velen klinkt iBeacons wellicht toch als een soort voorwerp gelinkt met iets waarmee aankopen gedaan worden. Zoiets als bitcoins. U hebt er waarschijnlijk wel al van gehoord, en helemaal in combinatie met online en offline aankopen doen, maar wat het nou precies is. Dat weet u niet!

xr6117_ibeacons-de-nieuwe-revolutie-voor-events@2x

Daarom de vraag wat is zo´n iBeacon nou precies?
iBeacon is een technologie ontwikkeld door Apple en zijn bedoeld om op korte afstand met iOS-apparaten te communiceren. iBeacons zijn een ideale manier om de online en offline wereld samen te brengen, dus uitermate interessant voor omnichannel. Elke smartphone met een geschikte app is in staat te communiceren met iBeacons. Doordat de zenders een bluetooth signaal versturen zijn ook smartphones van andere platformen (bijvoorbeeld Android) in staat dit op te vangen.

Hoe werkt het dan?
iBeacons werkt door middel van één of meerdere transmitter(s) die via Bluetooth rechtstreeks met het mobiel apparaat communiceren. Een iPhone of iPad kan ook als iBeacon fungeren (Android apparaten bijvoorbeeld niet), maar aan te raden is om externe transmitters te gebruiken, zoals bijvoorbeeld de Estimote, een klein Bluetooth-kastje dat voor 99 dollar al te koop is.

Het is in feite een alternatief voor Near-Field-Communication (NFC), waarbij je gemakkelijk met apparaten kan schakelen. Een belangrijk voordeel van iBeacons ten opzichte van NFC: de reikwijdte is veel groter. Bij NFC is het bereik enkele centimeters, bij iBeacons wel 50 meter. Een voorbeeld van NFC is de OV-chipkaart, die je alleen maar even voor een apparaatje hoeft te houden.

Wat is de toegevoegde waarde voor bedrijven?
Bedrijven krijgen de mogelijkheid om een meer gerichte boodschap te communiceren, die rekening houdt met de context, de locatie, het gedrag van de gebruiker en het gebruikersprofiel. Je kan dus op een relevanter moment de consument aanspreken met informatie over producten of aanbiedingen en hierdoor de conversie verhogen. Of zelfs de consument met meer gemak laten betalen. En het kan tevens dienen als trafficer, aangezien je ook al buiten je winkel de communicatie kan aangaan.

Wat gaat het de consument opleveren?
De consument is momenteel nog wat huiverig over iBeacons, men reageert terughoudend en de publieke opinie is verdeeld. Mensen zijn snel bang op inbreuk van hun privacy als ze er gebruik van maken.
Onderzoek naar beacons wordt op dit moment gedaan door musea, winkelcentra en de horeca. Het is natuurlijk geschikt om mensen ‘in de buurt’ op de hoogte te stellen van aanbiedingen, loyalty-programma’s en schilderijen of artikelen in een bepaalde ruimte. Ook zijn er al toepassingen waarbij je met BLE wat makkelijker ‘dingen’, zoals je sleutelbos kunt terugvinden.

Is het terecht dat de consument huiverig is?
De herkenning werkt alleen als er een app geïnstalleerd is, toestemming is gegeven en bluetooth aan staat. Het vergt dus wel wat tijd en energie om de consument zover te krijgen er gebruik van te maken. Zoals alles zal je als bedrijf een duidelijke “What´s in it for me” moeten leveren om de consument de handelingen te laten doen.

Voor marketeers biedt iBeacons de mogelijkheid om een meer gerichte boodschap te communiceren, die rekening houdt met de context, de locatie, het gedrag van de gebruiker en het gebruikersprofiel. De hogere relevantie op het juiste moment in de customer journey zal zorgen voor meer conversie. Retailers krijgen nieuwe mogelijkheden om gerichter producten aan te bieden met exclusieve in-store aanbiedingen en kortingen.

iBeacons zijn omnichannel
Het brengt de voordelen van online en offline wereld samen in één beleving.

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share