Marketing Ace & Tate, winkel, Pearle, Hans Anders opticiens
Moeten Pearle en Hans Anders bij Ace & Tate langs voor een multikanale bril?
18 juli 2019
Product Placement bij B&B vol lays, uhh liefde
16 september 2024

Maakt Ryanair reclame voor een prikkie?

Ryanair corona vaccin

Dat je bij Ryanair kan vliegen voor een prikkie, daar staan we niet meer van te kijken. Ze moeten dan toch ergens op besparen. Maar dat ze dan ook reclames maken voor een prikkie…

‘Inenten en gaan’ oftewel ‘jab & go’: de pay-off van Ryanair waarmee ze nieuwe passagiers wilden overtuigen om weer te reizen.

ASA tikt Ryanair toch op de vingers

Een prima pay-off vanuit een merk dat keihard is getroffen door de gevolgen van het virus. De ASA (de Britse Advertising Standards Authority) dacht daar helaas anders over. Eind 2020 ontving de ASA bijna 2400 klachten. En daarmee het op twee na hoogste aantal klachten ooit ontvangen voor een advertentie. Knap gedaan van Ryanair, als je het mij vraagt.

Veel mensen vonden de advertentie misleidend, aangezien Ryanair aangeeft dat je weer gewoon je vakantie kunt boeken. Het grootste gedeelte van de bevolking is volgens hun waarschijnlijk tegen de lente of zomer ingeënt.
De ASA vond dit echter te voorbarig en heeft doen besluiten om de advertentie te verbieden. Als onderbouwing voert ASA daarbij ook aan veel teweeg in de media. Aan aandacht niet te klagen voor hun Pay-off dus.

De Jonge heeft geen zachte landing

Stiekem zou de politiek deze pay-off wel waarschijnlijk wel hebben toegejuicht. Ik zie De Jonge al de lucht in vliegen met zijn huppeltje van geluk. Extra promotie die uit onverwachte hoek komt aanvliegen! Nu het gehanteerde vaccinatieschema van Ryanair nog ver weg blijkt in Nederland heeft dat de lach op het gezicht van De Jonge mogelijk laten verdwijnen. Zijn landing na zijn huppeltje zal dan ook allesbehalve zacht zijn geweest. Oftewel in lijn der verwachting van Ryanair.

Geen dure media campagnes voor Ryanair

Net als gratis reclame overigens. Want los van al die commotie, is het toch weer knap hoe de vliegtuigmaatschappij de media weet te bereiken en free publicity creëert. Niks geen dure media inkoop.  Eerder wist directeur Michael O’Leary dit ook al te genereren met uitspraken als: “we gaan staanplaatsen aanbieden” en “we gaan mensen laten betalen voor toiletgebruik”.

Het is er nooit van gekomen, maar de boodschap komt in ieder geval altijd goed over. Ryanair houdt de kosten voor de consument graag laag. Grote media-uitgaven passen daar niet bij. De vraag is: Wil jij vliegen met een prikkie of vooral voor een prikkie?

Auteur: Gideon Tailleur, Marketing Consultant, helpt merken door een nieuwe bril te kijken en zo hun strategie te optimaliseren om de doelgroep beter te bereiken en te activeren.

Linken op LinkedIn kan altijd!

Comments are closed.