Moeten Pearle en Hans Anders bij Ace & Tate langs voor een multikanale bril?

Cristiano Ronaldo Instagram, Nike, marketing, Adidas, Messi
Heeft Ronaldo het merk Nike aangerand?
5 oktober 2018
Marketing Ace & Tate, winkel, Pearle, Hans Anders opticiens

We kennen allemaal wel Pearle, Hans Anders en Eyewish. Je weet wel, die opticiens die veel geld uitgeven aan TV commercials.

Is er iemand die mij kan uitleggen wat het verschil is tussen deze opticiens? Ik hoor je denken. Maar zelfs door de beste multifocale bril bekeken is het lastig om te zien.

Ze hebben altijd een hele scherpe kortingsactie zoals 1+1, ze bieden (voor mijn gevoel) altijd de slechtere Ray-ban reeks en de winkels zijn exact hetzelfde opgebouwd. En ze hebben altijd irritante reclames op TV (wel prijzen mee gewonnen). Dus zelfs daar weinig onderscheid.

Zelf woon ik in Amsterdam en fiets ik bijna dagelijks door de Ferdinand Bolstraat.

Een straat waar je gemixte gevoelens van krijgt. Zo zijn er sinds de Noord – Zuidlijn mooie winkels bij gekomen en heeft de straat een fikse opknapbeurt gehad.

Ferdinand Bolstraat als opticienstraat
Nu is de Ferdinand Bolstraat ook wel de opticienstraat met winkels van Hans Anders, Pearle, Specsavers en Eyewish, allen tegenover elkaar.

Winkels die een doorn in het oog zijn voor de minder slechtzienden onder ons.

Ik bekeek de winkels laatst wat beter en zag vlekken op het glas, met plakband (scheef) opgeplakte posters op de ruit, voor elkaar hangende posters en gewoon soms rommelige winkels.

Pearle winkelruit

Zouden ze dit expres doen om er zo goedkoop mogelijk en aftands uit te zien? Als je het weet, mag je het zeggen.

Van multivocaal naar multikanaal

Twee straten verderop, helemaal alleen zonder concurrentie, zit, Ace & Tate. Die oorspronkelijk online winkel die eigen merk brillen aanbiedt tegen scherpe prijzen.

De winkel oogt weliswaar weer wat luxer, maar ze zijn juist groot geworden door online en de scherpe prijzen die ze bieden.

Ik zag deze winkel en bedacht me: “het zou de oude retail garde goed doen om eens daar naar binnen te lopen om te zien hoe een opticien het anders kan doen”.

Een vernieuwende winkel met een vernieuwende collectie, en eindelijk eens geen gedateerde Ray-bans. Maar wel de multifocale glazen, die een BN’er vorig jaar op TV groot maakte.

multifocale glazen ace & tate, Pearle

En als ze toch bij Ace & Tate binnen zijn… Misschien kunnen ze gelijk een bril passen waarmee ze hun eigen winkel eens goed kunnen bekijken en hun strategie nog eens onder de loep nemen.

Heb ik dat als marketeer goed gezien?

Auteur: Gideon Tailleur, Marketing Consultant, helpt merken door een nieuwe bril te kijken en zo hun strategie te optimaliseren om de doelgroep beter te bereiken en te activeren.

Linken op LinkedIn kan altijd!

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share