Marketing en service hotels en airbnb
Losers blame Airbnb, while winners offer service!
17 August 2015
Marketing HAK groenten commercial Herman den Blijker
Herman den Blijker zet chef koks een HAK
2 October 2015

Marketing Heineken creëert geld als water

Heineken commercial James Bond marketing


Zwaar onder de indruk van de nieuwe James Bond commercial van Heineken. Vooral over het bedrag dat de marketing afdeling van Heineken over heeft om deze commercial internationaal uit te rollen: 60 miljoen euro. Zoveel geld dat ik de nullen even zal uitschrijven €60.000.000,00!!

Uiteraard is het een hele mooie en grappige commercial. En noem me een zeikerd of noem het jaloezie (ik kan immers alleen maar dromen dat ik ooit 1% van dat budget mag inzetten voor een merk), maar persoonlijk vind ik hem niet ijzersterk.


Maar welke video content is ijzersterk?

Met ijzersterk bedoel ik echter een Jean Claude Van Damme die tussen twee Volvo trucks staat. Ik heb geen verstand van auto’s, laat staan vrachtwagens. Maar ik weet wel dat je als transportbedrijf even achter je oren moet krabben als je nog niet met Volvo’s rijdt!
De betreffende Youtube commercial heb ik met veel plezier inmiddels al zo’n 10 keer gezien, uit mezelf.

Goede branding verkoopt vanzelf
De commercial van Heineken heb ik nu 1 keer gezien uit mezelf en ik ben bang dat ik hem nog minimaal 10 keer opgelegd krijg door Heineken om te zien. Niet dat het vervelend is om naar te kijken, maar zeker niet spannend genoeg om pro-actief zelf te kijken. En ik ren er ook niet gelijk voor naar de supermarkt of naar de kroeg.

Daar ligt de marketeer van Heineken ongetwijfeld niet wakker om, dit is namelijk branding.

James Bond film op zich al een commercial
Nu is James Bond op zich al het toppunt van product placement en staan merken in de rij om tegen bizar veel geld een mini-seconde in beeld te komen. Toch wilde ik weten in hoeverre zo’n commercial met James Bond nou drukt op het marketing budget van Heineken.

Daarom pakte ik er even een bierviltje bij:

Zoals je kan zien moet heineken 0,03% meer bier verkopen wereldwijd met deze commercial. Koppel er een aantal acties aan vast en de buit is alweer binnen. Buiten de free publicity die Heineken er ook nog eens mee bereikt, waaronder deze blog, ik zeg: “Marketing Heineken, doe mij nog maar zo’n commercial”.

Marketinggeld als water bij Heineken en wij maar bier drinken. Cheers!

Deze blog verscheen eerder op de site van de Adformatie.Gideon Tailleur is marketing strateeg en helpt merken slimmer en effectiever de doelgroep te bereiken met zijn bedrijf Business Tailors.

Volg mij op Twitter

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share

Comments are closed.