Crosslogistiek, multidistributie, omnivoorraad? Who cares, wij voeren toch crosschannel!

Wordt “NL Ziet” de Whatsapp van het TV kijken?
23 juli 2013
Ryanair: With prices this cheap, shut the f*ck up
23 juli 2013

Het is crisis! Nee, dan bedoel ik niet gelijk de economische crisis.

Maar de crisis die Retail heet. Tegelijkertijd is er ook hoop, heel veel hoop, multichannel, crosschannel of ook wel omnichannel genaamd (naar mijn idee is er geen verschil). Je kan geen vakblad of website openslaan zonder de druk te ervaren die Retail momenteel doormaakt.

Steeds vaker horen Retailers dan ook “zonder crosschannel geen toekomst”. En waar we de grote online spelers, zoals een Cool Blue of zelfs Zalando vorig weekend met een pop-up store, de stap zien maken naar fysieke winkels om extra beleving te creëren (een logische stap overigens aangezien zo’n 85% van de totale detailhandel omzet nog steeds offline wordt gerealiseerd), daar blijkt het omgekeerd wat lastiger te zijn. Een webshop naast de traditionele retail te starten zien ze dan al snel als oplossing voor “crosschannel”.

Zelf zet ik daar wat bedenkingen bij. Wat is nou de lading van crosschannel als je geen cross logistiek beoefent. Twee persoonlijke voorbeelden waaruit blijkt dat er op gebied van crosschannel nog veel te halen is door juist logistiek erbij te betrekken.

Perry Sport
Het was een maandagochtend en voor de vrijdagochtend had ik een tent nodig. Dit wilde ik vanaf mijn werk geregeld hebben. Op de site van Perry zag ik een geschikte tent staan, bestelde deze gelijk en aangezien ik zeker wilde zijn dat ik de ontvangst niet zou missen liet ik het versturen naar de winkel zelf. Dit laatste scheelde ook nog eens de helft van de verzendkosten. Hier zet ik al mijn eerste crosschannel vraagtekens overigens. Klanten via je webshop naar je winkel krijgen is een gift! Die moet je daar niet voor laten betalen. Ik betaal toch ook geen verzendkosten als ik in een winkel ben en van dat ene truitje mijn maat opgestuurd dient te worden vanuit een ander filiaal. Maar dat terzijde. Nu hadden ze de betreffende tent nog niet in de winkel op de vrijdagochtend dat ik langskwam (zit ruim drie dagen tussen). Maar wel hadden ze dezelfde tent op voorraad in de winkel. Hun voorstel: tent opnieuw kopen in de winkel, vervolgens wachten totdat andere tent is geleverd en deze dan weer ophalen en gelijk tijdens ophalen terugbrengen. Bent u er nog?
Dit lijkt mij niet de meest geschikte manier van crosschannel beoefenen. Ideaal zou zijn geweest als ik de tent online zou bestellen met afleveradres van de winkel, dat er dan alarmbellen zouden rinkelen met de tekst “beste klant dit product is al op voorraad in de betreffende winkel, haal hem daar nu rechtstreeks op en dit scheelt u ook nog eens verzendkosten”.

H&M
Op de één of andere manier ben ik op de mailinglist gekomen en krijg ik nu weleens aanbiedingen. Waar ik de winkel vaak rommelig en chaotisch vind en dus vermijd, raak ik wel vaak verstrikt in de webshop. Meerdere malen heb ik dan ook al bestellingen gedaan, en dan moet er ook weleens wat retour. Als je je spullen wilt terug sturen moet je verzendkosten betalen, maar krijg je je geld wel netjes terug op je rekening. Zelf ben ik regelmatig in de stad, dus breng ik met alle liefde mijn spullen fysiek in de winkel terug. Dat is nog eens crosschannel denken! Ware het niet dat ik dan niet mijn geld terug krijg, maar een tegoedkaart. En deze is alleen in de winkel te gebruiken. Toen ik me laatst er dan eindelijk eens toe had gezet om iets in de winkel te kopen was de pas verlopen. Want zei de verkoopster, deze is maar een jaar geldig. Voor zover dit wettelijk is toegestaan weet ik niet. Maar systeem geeft ook niet aan dat het maar een jaar geldig is en staat ook nergens op de pas. Systeem geeft enkel aan “error pas”.
Daarnaast doet H&M geen uitspraken over de leverdatum na online bestellingen, waardoor ik laatst 1,5 week moest wachten op levering. Mijn bestelde zomerspullen werden hierdoor geleverd toen ik al op vakantie was. Ideaal was dus geweest als ik ook gelijk kon zien of product nog in de winkel was, zodat ik de overweging had kunnen maken om het product daar af te halen.

Dit zijn slechts twee voorbeelden, maar wel voorbeelden die helder maken waar het probleem kan zitten in crosschannel zonder crosslogistiek en de daarbij behorende service die je tegenwoordig zou moeten kunnen verwachten als consument.

Mijn mening: probeer bij de woorden crosschannel, multichannel of omnichannel te kijken of je het woordje channel kan vervangen door logistiek.

Overigens ben ik wel heel erg benieuwd naar grote spelers die dit dus wel al optimaal weten toe te passen.

– See more at: http://www.marketingonline.nl/bericht/crosslogistiek-multidistributie-omnivoorraad-who-cares-wij-voeren-toch-cros#sthash.nEM2MrgR.dpuf

Inspireer iemand anders ook door deze blog te delen:
Share